Tuesday, January 19, 2010

KEJAHATAN DALAM DUNIA MULTILEVEL MARKETING


ELAK MLM BERUNSUR SYUBHAH
CORAK perniagaan biasa memerlukan perkhidmatan wholeseller (jual secara pukal)bagi membekalkan barangan kepada retailer atau peruncit yang kemudian akan terus menjual produk tersebut kepada para pelanggan.

    Dibawah ini jenis perniagaan MLM (MultiLevel Marketing) pula sudah tumbuh bagaikan cendawan,
berbagai jenis produk dicipta untuk mencapai target jutawan oleh sesebuah syarikat pengeluar melantik ejen pengedar untuk menjual barang atau produk tersebut terus kpd pelanggan.Pelanggan menikmati harga kilang apabila membeli produk  tersebut.

    Namun, Pensyarah di Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Kuliyyah Ilmu Wahyu,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),Gombak,Wan Rumaizi Wan Husin berkata,ejen pengedar tidak akan mampu untuk memasarkannya seorang diri. "Melainkan dia terpaksa melantik ‘kaki'di bawahnya atau lebih dikenali sebagai downline bagi membantunya memasarkan produk," serta dapat menjimatkan kos promosi sesuatu produk, katanya.Peringkat pertama atau level pertama yang dilantik itu akan diberi ganjaran tambahan jika dapat menjual produk tersebut kepada para pelanggan.Ganjaran di sini sama ada yang berbentuk mata markah atau ganjaran point yang dikumpulkan,hadiah-hadiah (kenderaan,rumah,pakej pelancongan dan sebagainya), wang ringgit atau produk jualan secara percuma ataupun bonus insentif". katanya.
   
    Peringkat pertama yang dilantik perlu membuat pembayaran pendaftaran atau terpaksa membeli set produk permulaan.Lazimnya mereka akan berusaha untuk menjual produk tersebut.Mereka cuba merebut ganjaran-ganjaran yang ditawarkan sehinggalah disatu peringkat mereka sendiri akan melantik downline seterusnya untuk membantu membuka pasaran dengan lebih luas. Lebih banyak produk yang dijual akan memberi banyak keuntungan kepada semua yang terlibat,katanya,
   
    Perniagaan seperti ini,kata Wan Rumaizi,berdaftar di bawah Akta Jualan Langsung (AJL) Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sebagai badan yang memantau pergerakan atau operasi syarikat-syarikat yang berteraskan MLM."Jika dibuka laman web kementerian itu, kita akan dapati senarai syarikat MLM yang mematuhi semua peraturan jualan langsung.Maklumat itu saja sudah boleh membantu orang ramai menentukan yang mana satu syarikat MLM yang dibenarkan sebelum mereka menyertainya. MLM akan disenarai hitam apabila pihak kementerian mendapati mereka beroperasi secara skim piramid atau binari," katanya.
    
    Wan Rumaizi berkata,pernahkah para peserta MLM bertanya adakah perniagaan MLM mematuhi kehendak syarak?Lebih-lebih lagi pihak syarikat itu sendiri? Jika syarikat itu benar-benar mematuhi peraturan jualan langsung atau mengikut kaedah MLM yang sebenar, Islam menerima bentuk perniagaan seperti itu dan mengkategorikannya sebagai harus."Tetapi yang lebih dikhuatiri apabila di atas kertas syarikat itu merupakan syarikat jualan langsung MLM tetapi secara operasi mereka menggunakan teknik Skim Piramid.Jika berlaku keadaan seperti ini tidak sesiapa yang mengetahui hatta pihak kementerian sendiri," katanya. Isunya timbul apabila seorang ejen pengedar tidak lagi ‘berniaga' kecuali membekalkan produk dan hanya mengutip ganjaran.
  
    "Downline dikerah untuk mencari, menaja atau menambahkan downline yang sedia ada tanpa perlu membuat tumpuan terhadap jualan produk itu sendiri," katanya.Wan Rumaizi mendapati ketika perniagaan jualan langsung diperkenalkan pada akhir tahun 1990-an, kebanyakan syarikat pada masa itu benar-benar mematuhi peraturan. "Malah mereka begitu menekankan mutu atau kualiti produk supaya ia menjadi produk yang berprestij dan tidak didapati dalam pasaran biasa," katanya. Tetapi sejak kebelakangan ini beliau mendapati produk barangan itu hanya sebagai syarat untuk mendapatkan AJL.

     "Yang lebih menjadi tumpuan adalah usaha menambahkan downline hingga kepada jumlah yang tidak dihad, dikawal atau infiniti," katanya.Ini yang menyebabkan ada ‘kepala' yang melarikan diri apabila sebegitu banyak deposit dapat dikaut," katanya. Ia membawa kepada fenomena sejenis lagi bentuk perniagaan yang diuar-uarkan sebagai hibrid daripada perniagaan MLM dan e-dagang.Ada yang menggunakan istilah e-wallet.

    Menurut Wan Rumaizi, perniagaan seperti itu tidak lebih satu penjenamaan semula daripada beberapa aktiviti perniagaan yang sama sebelum ini."Dahulu kita ada Skim Cepat Kaya, Labu Peram, Pak Man Telo dan sebagainya. Skim itu tidak ada bezanya dengan skim yang ada sekarang."Semuanya berselindung di sebalik menggunakan Sistem Piramid yang diisytiharkan ‘haram' oleh pihak Kementerian," katanya. Apakah kesan sistem downline? "Istilahnya sama seperti kita dikehendaki membeli seekor burung tetapi burung itu masih lagi terbang di udara. Atau membeli ikan,tapi ikan itu masih belum ditangkap,masih di laut atau dikolam ternakan.

    Saya dapati tiada apa yang diniagakan oleh pengusaha-pengusaha ini,"tegasnya.Wan Rumaizi membuat kesimpulan bahawa perniagaan itu tanpa disedari mempunyai unsur atau elemen gharar (penipuan) di dalamnya."Jadi bagaimana Islam dapat membenarkan perniagaan seperti itu dilakukan?" katanya.
        Wan Rumaizi berkata, MLM yang mirip kepada Skim Piramid wajar mendapat perhatian pihak berkuasa agama."Kita memerlukan satu pendirian yang segera dan tegas daripada Majlis Fatwa Kebangsaan bagi menentukan status sebenar perniagaan MLM," katanya.Ramai umat Islam turut terpengaruh dan terlibat dalam perniagaan itu apabila mereka diberitahu si polan-si polan tokoh agama turut terlibat dalam perniagaan tersebut."Adakah ini sudah cukup untuk memberi justifikasi kepada umat Islam melibatkan diri mereka dalam bisnes yang meragukan itu," katanya.Wan Rumaizi percaya MLM versi Skim Piramid itu bukan satu persoalan yang rumit atau furu’ dalam perundangan Islam."Ini hanyalah satu persoalan yang begitu asas.

    Iaitu apabila tidak ada sebarang produk @ perkhidmatan spesifik yg ditawarkan,Islam tidak dapat mengenal pasti ia merupakan satu bentuk perniagaan yang dibenarkan. Berusaha untuk mencari tajaan atau downline bukan satu kegiatan ekonomi yang sihat,"katanya.Beliau berharap pengusaha atau syarikat MLM tidak mengambil kesempatan dengan cara yang tidak sihat untuk menarik masyarakat menambah pendapatan mereka."Secara keseluruhan MLM boleh diharuskan dalam Islam jika mereka tidak menyalah guna prinsip al-Jua'lah (reward system). "Tetapi jika perniagaan itu bukan satu pergerakan produk dari peringkat ia dikeluarkan di kilang yang akhirnya sampai kepada pengguna, maka tentunya ia boleh dihukumkan haram,"ujar Wan Rumaizi.

    Daripada semua kenyataan di atas,Afzam5607 ingin mengupas disebalik tajuk yang dibincangkan seperti mana apa yang saya perhatikan zaman sekarang,zaman 2010 kini sudah mula timbul satu pergolakan corak permainan di dalam MLM yang menjurus kepada membina network iaitu timbul perasaan jahat sesetengah pihak yang memperbodoh-bodohkan downline serta,mengutip wang-wang daripada downline serta dibawa lari entah kemana.Dari sudut lain pula,berlaku pergaduhan berbalas mulut dengan memaki hamun,serta mengheret downline orang lain ke dalam kumpulannya, Kejahatan itu pula semakin menyerlah,apabila prestasi kerjanya menurun disebabkan orang lain lebih bijak memecahkan empayar tempatnya dengan membawa suatu perubahan kemesraan di dalam dunia MLM.
     Pada musim tahun baru ini pula, wujud pula satu Sistem bisnes e-kutu online,bersama-sama mengajak orang ramai untuk menyertainya dan menyebabkan perniagaan  orang lain terjejas....lalu timbul pula fitnah memfitnah,memaki hamun,mengadu domba,memperlekehkan orang lain dan bermacam-macam lagi.Jadi oleh itu,bagaimana orang-orang islam melayu pada hari ini dapat bangkit dengan semangat baru untuk mengubah segala kecacatan diri dan tidak ada usaha untuk memperbaiki sikap TAMAK,HASAD DENGKI,RIAK, EGO,TERGILA-GILAKAN PANGKAT,GILAKAN PANGKAT 001 DALAM DUNIA MLM, GILA KEPADA DUNIA,GILA KEPADA HARTA,GILAKAN KEKAYAAN TANPA PEGANGAN ASAS AGAMA.
       Sekarang ini,saya melihat berapa ramai orang yang sudah mengecapi keuntungan disebalik perniagaan masing-masing,tapi timbul pula sifat kedekut,sifat ingin menunjuk-nunjuk kemewahan yang dimilikinya kemudian tanpa disedari sifat peribadi yang baik semakin hilang,hidupnya sudah pandai berkira-kira dan hilang pertimbangan diri, terlalu memikirkan keuntungan yang berlipat kali ganda, sehinggakan rumahtangga yang dibina mulai hancur,timbul tidak persefahaman diantara keluarganya.

    Memang betul apa yang berlaku pada zaman nabi,penerapan nilai-nilai murni yang dianjurkan rasulullah dulu amat penting untuk mewujudkan keseimbangan diantara kesibukan dengan hal dunia dan akhirat dititikberatkan. Akhirnya manusia kembali lalai dan alpa,sebagai contohnya,sewaktu susahnya dulu dia banyak mengeluh dengan ujian hidup,setelah ia berusaha dan bersemngat lalu mencapai kejayaan,maka dia terjerumus kepada kelekaan dan kehidupannya dipenuhi dengan hiburan,lawak jenaka dan berseronok,
Hidupnya penuh dengan menabur janji-janji palsu kepada orang ramai dan sehinggakan orang ramai menaruh harapan terhadap dirinya,tujuannya berbuat demikian adalah ingin mendapatkan sanjungan dan pujian. Kenapa dia merasakan dengan membanggakan diri dihadapan orang lain dianggap suatu kepuasan? Sedangkan di dalam agama mengatakan orang yang bersikap begitu,tidak ada nilai disisi tuhan.

       Ketika dia berada dalam zon selesa sebegitu, Tuhan tetap akan mengujinya pula dengan hal yang lain pula samada melalui kegagalan, kejatuhan, rebah tersungkur sehinggakan tidak dapat berbuat apa-apa.
Disaat itu,jiwanya akan mula mencari arah tuju hidup bahawa dia hanya memerlukan TUHAN untuk menolongnya dan ingin bersamaNYA, jerit tangis dihadapan tuhan agar memberi kehidupan baru kepadanya. kemudian dia menemui suatu aura kekuatan untuk bangkit semua mencipta semula kejayaan, setelah tuhan memberi peluang kepadanya untuk berusaha semula dan maju melangkah demi langkah, ia sudah berada diambang kejayaan.Jadi oleh itu, dia sudah mula hilang pertimbangan diri semula.Tercipta sikap mengabaikan ibadat solat,berselawat,berzikir,berjaga malam,

        Dia tidak sedar sewaktu dia dalam kesukaran hidup sebelum ini,apa yang telah dia lakukan dan apa yang telah dia berjanji dengan tuhan,"bahawa aku ini ingat kepada tuhan semata-mata".tidak ada apa-apa lagi yang aku perlukan hanya ingin mendekatkan diri kepadaNYa".Tuhan maha bijaksana dan maha mendengar, dia sengaja memperlakukan begitu dan ingin melihat sejauhmana janji yang dikotakan itu.Diri dia sudah lupa sewaktu dia dalam kesusahan, hidupnya sewaktu dalam kesusahan sebelum ini dipenuhi dengan ibadat-ibadat solat,berzikir bagaikan nak pecah buah tasbih,tidak mempedulikan hal orang lain. Tapi kini apa sudah jadi dengannya,tidak ada orang yang dapat memberi nasihat kepadanya. hilang kekuatan iman dalam dirinya telah membuat jiwa dan hatinya semakin keras,ibarat kata dia bersifat FIRAUN DAN QARUN.

       Alahai manusia sekelian.......semakin banyak penerapan agama disiarkan dalam media cetak dan media elektronik,semakin banyak pula kejahatan manusia lakukan,bukan setakat jahat kepada orang lain,Ia turut melakukan kejahatan utk dirinya sendiri.....Sehinggakan semua perkara yang dilakukan oleh orang lain,dia tidak menghormati, dia tidak menghargai, tidak menaruh perasaan kasih sayang dan belas ehsan,dia tidak berpuas hati,semuanya dianggap salah. Manakala setiap perbuatannya wajib disanjung,wajib dipuji,wajib di UP UP selalu,selalu kena hormat,selalu kena mengikut arahannya. Akhirnya....org sekeliling yg menerima tahik dari dia....apa jenis manusia mcm ini.

    Pokok pangkalnya,ASAS DALAM DIRI orang begini satu sahaja.NILAI MURNI SIFAT KASIH SAYANG TIDAK WUJUD SAMA SEKALI.Jadi setiap apa yang berlaku tidak ada nilai disisinya. Kesimpulannya dia akan menemui suatu kehidupan lain yang akan menempuh berbagai kecelaruan yang tidak berpenghujung selagi dia tidak sedar dan menanam azam baru untuk mengubah. BAHAYA BETUL KUASA WANG DALAM KEHIDUPAN MANUSIA........Sekian terima kasih.

No comments: