Saturday, March 13, 2010

CINTA???

Salamualaikum.....salam sejahtera salam ketenangan dari saya utk semua....semoga hari ini memberi seribu makna kepada kita utk meneruskan kehidupan yg dipenuhi dgn kewaspadaan.Hari ini saya nk ceritakan sikit tentang APA ITU CINTA.....dalam kehidupan didunia ini.....dalam tv dalam filem-filem dalam media cetak sibuk duk bercerita psl CINTA entah apa-apa .....sehinggakan kehidupan manusia akan jadi pudar dan punah disebabkan CINTA dan ramai dikalangan manusia yag normal dan berakal pun akan terpukau dengan keasyikkan CINTA...maka secara automatiknya dunia dipenuhi dengan CINTA.

Cinta itu sebenarnya suci.Kalimah cinta dlm bahasa arabnya ialah HUBBU,kalau ditimbangkan utk menyebutkan kalimat hubbu adalah dibantu oleh anggota rongga halqum dan bibir.Cuba anda sebut betul-betul berulang kali kalimah HUBBU-HUBBU,Adakah lidah kita digunakan utk menyebut kalimah HUBBU?.Jadi jelaslah bahawa makna cinta itu bukanlah terbukti melalui ucapan ataupun dilafazkan dgn lidah.Nilai cinta itu tdk dpt diterjemahkan melalui lidah kerana ianya terbentuk melalui ketajaman dan kekuatan hati nuraninya.Sifat itu tercipta berpandukan keikhlasan dan pengorbanan.

Baiklah.......mari kita tgk lagi,bagaimana manusia blh mengotorkan CINTA.Sedangkan kerana cintalah terhasilnya ULAMA dan para WALI.Cinta itu letaknya di HATI.Bagaimana hati hdk memahami rahsia ALLAH sdg DOSA masih byk.Hati yg byk DOSA dikuasai NAFSU..NAFSU itu berlawanan dgn kehdk ALLAH.

ALLAH berserta kamu dimana kamu berada..katanya Sesungguhnya AKU sgt hampir.Musibah itu dari dari ALLAH, utk membersihkan DOSA.

Semakin bersih dari DOSA melalui amalan zikir khusus yg diajarkan oleh sifu, maka semakin banyak RAHSIA ALLAH yg diketahui…segala maqam akan dilalui satu persatu krn CAHAYA hidayah (NUR) semakin terang terhasil drpd kuasa zikir yg diamalkan..

Hati itu suka yg BATIN,Pandanglah mata HATI melalui cahaya iman.Akhirat itu lebih baik bagi Iman.tetapi dunia lbh baik bagi NAFSU,maka memandanglah ia keduanya menggunakan mata akal dan mata hati.

Bersihkan diri dari DOSA, hati akan MERDEKA.sucikan NAFSU dr menguasai HATI.Bertaubatlah!!..Lari dr DOSA menuju ALLAH,Selg Taubat tdk betul, perjalanan pun tidak akan betul.Sifat para wali itu sentiasa bertaubat. Kalau kita ingin mencari hakikat kebenaran diri,maka kena rajinlah bertaubat,disebalik kelemahan dan ketidaksemangat utk mendktkn diri merupakan suatu tanda utk kita istiqamah bertaubat.Kalau berlarutan dlm dosa tanpa memohon pengampunan maka tidak akan fahamlah segala rahsia keagungan ALLAH.

ALLAH suka yang GANJIl..Hati yang GANJIL..akan menemui sesuatu yg luarbiasa dan mendapat sesuatu yg supernatural lalu diterjemahkan dalam kehidupan maka akan dijadikan satu bahan atau alat utk memberi bala kepada persekitaran atau memberi seribu rahmat utk org lain.Di dlm hati yg ada cuma ALLAH shj....tapi awasss!!!!hanya mainan nafsu dan akal semata-mata yg berani mendakwa sedemikian .....sebenarnya semakin byk ujian yg perlu ditempuhi utk sampai kpd darjat hanya ALLAH................ianya terlbh sukar dan terlbh penat utk menguasai bidang ini.lantasssss...dirinya sdh tinggal sehelai sepunggung...barulah akan merasai nikmat hanya utk allah sahaja yg bertahta di dlm hatinya......cerita ni tdk lengkap lg...nanti saya akan sambung lg.

SIAPAKAH MURSYID?

SIAPAKAH MURSYID?
Mursyid di dalam bahasa Arab ialah pembaharuan atau orang yg membuat pembaharuan atau seorang pemimpin,penunjuk jalan. Mursyid yg dikehendaki di sini ialah seorang pemimpin yg mulia sifatnya.Ia lahir pd awal kurun.Kepimpinannya mampu menghidupkan kembali semangat Islam dan dpt meningkatkan amalan umat Islam.

Sabda Nabi s.a.w: “Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat Islam seorang mujaddid yg membaharui agama Islam pd setiap awal kurun.”

Sedarkah kita bahawa sekarang kita telah berada di awal kurun. Siapakah mursyid@mujaddid pada kurun yg lepas dan pada kurun ini? Marilah kita sama-sama memohon kpd Allah supaya mendpt bimbingan guru mursyid atau sifu dunia akhirat.

Persoalannya adakah mrk yg masih kekal puntung-puntung api di mulutnya( rokok )masih boleh dipanggil mursyid atau mujaddid? Adakah mrk yg baru hdk digeletek sdh melatah blh dipanggil mursyid atau mujaddid? Adakah mrk yg berpakaian moden itu tdk layak menjadi mursyid?adakah mursyid menjadi kewajipan mursyid itu berpakaian ala-ala barat?adakah mursyid itu bertasbih berserban berjubah sahaja?adakah mursyid itu berpakaian lusuh zuhud yg difahami oleh kita semua?adakah mursyid itu tdk layak hisap rokok?adakah muryid tidak adan keluarga anak isteri?adakah mursyid itu mukanya perlu bersih dan putih melepak mukanya?adakah murysid itu miskin?Di sinilah saya ingin bawa dtg beberapa sifat seorang mursyid.
Semoga kita mendapat manfaat daripadanya.

SIFAT-SIFAT ORANG MURSYID:
Paling alim pd zamannya. Kealimannya bertaraf mujtahid. Beliau alim dan mengetahui dlm segala mslh agama, hal-hal keduniaan, kerohanian, jiwa ( psikologi ), sahsiah dan sebagainya.Mereka bersifat Luarbiasa,pelik, tidak boleh dinilai sepenuhnya,Tidak boleh meniru gaya hidupnya,Tidak takut pd ancaman puak kufur dan munafik.Paling menonjol sifat takwanya.Bukan setakat dirinya sahaja, malahan pd murid-muridnya juga terserlah ketakwaannya dan kehebatannya.

Sangat zuhud terhadap dunia.Walaupun ia duduk dlm kekayaan, kemewahan atau bercampur dgn ahli-ahli dunia ( orang kaya ) tetapi hatinya tetap dgn Allah semata-mata dan akhlaknya dicelup dgn celupan tetap silsilah sampai kpd Rasulullah.

Lidah dan matanya amat tajam serta berpandangan jauh.(musyahadah-bashiroh).Syarahannya di dgr dan memberi kesan sampai ke lubuk hati kpd semua lapisan masyarakat.Membawa hujah yg sukar dikalahkan oleh musuh dan memberi kekuatan kpd kawan.Allah membantu dgn karamah dan ma’unnah.Sentiasa berjuang dgn lisan dan tangan.Sentiasa memimpin murid-muridnya dan ramai org dgn amalan yg membawa hampir kpd Allah .Sebagai obor bagi umat Islam pada zamannya.Menyedarkan ulamak-ulamak syariat yg sdg lalai terhadap tanggungjawab mrk.mereka Ditakuti oleh lawan dan dihormati dan disanjungi oleh kawan.
Mempunyai pengikut dan org yg simpati kpdnya.Kepimpinannya mempunyai kesan kpd jiwa, fikiran dan sikap masyarakat. Mursyid itu sendiri adalah wali Allah kerana dizaman ini sudah tiada nabi tiada rasul tiada sahabat tiada malaikat,maka mereka dinamakan WALI ALLAH.

ALAMAT UTK MENGENALI MURSYID:
1-Bashiroh(bercahaya mata hati mata akal mata roh)
2-hikmah(bijaksana dlm segala hal)
3-izin(mengesahkan kekeliruan anak didiknya)
4-ilmu(fal alun ahla zzikri inkuntum la taklamun),maknanya mengetahui segala-segala ruang ilmu.

CARA-CARA UNTUK BERTEMU MURSYID:
Mencari mursyid bkn seperti kita mencari ilmu di dlm kitab-kitab. Mencari mursyid adalah melalui amalan dan penyerahan kpd Allah. Hati sentiasa mengingati Allah dan Rasulullah s.a.w. Kita tidak akan berjumpa dgn mujaddid ( mursyid ) hanya dgn keilmuan tanpa penyerahan kepada Allah.Selawat ialah salah satu jln utk bertemu dan menjadi murid kpd mursyid dan mujaddid.Kemudian hendaklah melakukan solat hajat.Pd rakaat yg pertama selepas Fatihah, baca Ayatul Kursyi.Pd rakaat kedua selepas Fatihah, baca surah al-ikhlas 7kali.
Selepas salam teruskan beristiqfar dan berdoa kpd Allah memohon siapakah yg layak menjadi SIFUnya utk sampai kpd kehendak ALLAH atau sesiapa sahaja yg lyk menjadi pembantu sifu agar dpt menemui siapakah yg akan menjadi mursyidnya.

Thursday, March 11, 2010

UJIAN APA LAGI? 05...

Hahh!!!apa nk jadi pun jadilah......di sinilah kemampuan akal dan jiwa rasa cukup lemah utk memikirkan beban ujian yang menimpa dirinya.Maka dengan itu berubahlah keadaan hatinya dan hilanglah keinginannya kpd apa yg dia mahukan selama ini.Bila dia dpt mengalahkan keinginannya maka menanglah rohaninya.Rohani mula celik dan melihat kpd perjlnan takdir Tuhan,tdk lg melihat kpd kekuatan makhluk yg bergerak di dlm arus takdir.Dia melihat bhw sgl perkara berada di dlm genggaman Tuhan. Tdk ada sesiapa yg berkuasa mendtgkn kebaikan dan kemudaratan kecuali dgn izin Allah.Maka Fanalah diri dia di dalam keasyikan, iaitu (tenggelam jiwa dan batinnya didlm kebesaran allah) lalu dia pun berada di dlm lautan takdir penentu segalanya.




Kefanaan di dlm lautan takdir memperlihatkan aspek ketuhanan pd segala kejadian.Dia melihat Tuhan yg mentadbir,mengawal dan mengurus.Jika dia memperolehi sesuatu pengetahuan dia merasakan Tuhan yg mendtgkn pengetahuan itu kpdnya.Keadaan ini telah membuatnya merasakan seolah-olah Tuhan bertuturkata dgnnya.Bertmbhlh keseronokannya mengenang Tuhan dan bertmbhlh kekuatan keinginannya mahu menghampiri Tuhan.Dalam diam -diam orang yang sekeliling yang melihatnya bagaikan sudah tidak normal,selekeh,cakap sorang diri dan bla bla bla dan orang lain kata dia sudah mereng maaaaaaa"......



Org yg berada pd peringkat ini tdk berminat lg utk mendampingi makhluk Tuhan, kadang-kadang dia terpaksa bersama makhluk tetapi hatinya ada bersama allah.Dia lbh suka bersendirian sambil mendengar ‘tutur-kata’ Tuhan.Fikirannya tlh bebas drpd urusan org ramai dan dunia seluruhnya,adakalanya tindakan dia dlm berurusan hal keduniaan tidak mengikut prosedur.Dia melakukan ikut suka hentam saja...apa nak jadi pun jadilah.....Dia juga tlh membuang usaha dan ikhtiar utk mendptkn sesuatu.Ada juga Dia tdk lg menggunakan disiplin dan cara keduniaan utk mendptkn sesuatu faedah atau menghindarkan sesuatu bahaya.



Dia bergantung 100% dan menyerah sebulatnya kpd Tuhan.Orang seperti ini tidak boleh ditiru gaya hidupnya.Hanya apa yang saya beritahu ini,kemungkinan akan mengalami situasi begini juga.Inilah menandakan seseorang itu sdh hampir berjaya menundukkan hawa nafsunya sepenuhnya.Apabila dia maju ke hdpn lg dia sampai kpd suasana tdk mempunyai sebrg matlamat dan tujuan,baik berupa keduniaan atau pun keakhiratan.Cuma utk mewarnakan kehidupan dunia sahaja dalam istilah bahasa kelatenya ialah "gomo"... Maksud dan tujuan hidupnya hanya satu landasan shj, iaitu sifunya,rasulullah dan Allah.Ini menandakan dia tdk lg dikuasai oleh sebrg kehdk dan keinginan.Pd thp ini apa yg muncul drpdnya terjdi secara spontan,tanpa berfikir atau merancang dan pd masa yg sama dia merasakan kedamaian dan kelazatan berhubungan dgn Allah.Setiap kemahuannya,kehendaknya,hajatnya tidak bersifat lahir dari kehendak nafsunya ke?akalnya ker?hatinya ker?jin ker?iblis ker?syaitan ker?....sudah tidak ada nilai bagi DIRINYA.....DIRINYA SAHAJA yang memahaminya.



Apabila hawa nafsu,kehendak diri dan segala sesuatu tlh hancur dr hatinya,maka hati itu menjadi sesuai utk diisi dgn kehendak Allah semata-mata.Baginya Allah tlh menjadikn dirinya seorg insan baru yg sudah di recycle bin yg dilengkapi dgn kehdak dan tenaga yg baru(dlm tadbir allah).Kehendaknya sesuai dgn kehendak Allah dan tenaganya bergantung kpd kekuasaan Allah. Dirinya akan dipelihara oleh allah agar sisa-sisa nafsu dan kehendak diri tidak kembali menguasainya. Apabila sisa-sisa nafsu dan kehendak diri cuba muncul, Allah akan menutupnya dan menghancurkannya sehingga selamatlah hamba itu berada di dalam suasana yang baharu.Sebagaimana kisah nabi yusof yg tlh diceritakan dlm al-quran.



Bila seseorg itu tlh sesuai dengan kehendak Allah, perintahNya, peraturanNya dan kehendakNya, maka seluruh alam akan tunduk kpd hamba Allah itu. Bila hamba menetap di dlm menjaga agar tdk terjerumus ke dlm yg haram, maka apa shj yg haram akn lari drpdnya walau di mana dia berada. Begitulah keadaan yg berlaku kepada sejarah kehidupan wali Allah (hamba yang dipelihara dan dilindungi oleh Allah).



Di dlm ujian bala seperti sakit pedih seksa gagal merosot jahanam malu terluka dan sebagainya, si hamba bukan sahaja menjadi sasaran anak panah bala, malah kadang-kadang dia juga menjadi busur panah yg menghantar bala kpd orang lain, seperti peranan tanah, air, api dan angin yg menyampaikan bala kpd makhluk Tuhan."Mulutnya masin tu,orang-orang biasa kata" Bila Tuhan perintahkan air menghanyutkan apa shj, api membakar apa shj, angin menerbangkan apa shj dan tanah menimbuskan apa shj tanpa kasihan belas atau timbang rasa dan tdk ada ragu-ragu.



Suami dipisahkan drpd isteri. Anak-anak dipisahkan drpd ibu bapa.Pemilik dipisahkan drpd harta miliknya.Tanaman dipisahkan drpd peladang. Ternakan dipisahkan drpd penternak. Hamba Tuhan iaitu manusia, juga sering berfungsi sebagai alat yg menyampaikan bala kpd orang lain. Cuba perhatikan dan kaji selidik kisah Saidina Khaidir diperintahkan menebuk perahu dan membunuh kanak-kanak yg masih kecil.Begitu juga kisah nabi Ibrahim diperintahkan menyembelihkan anaknya sendiri. Manusia lain juga biasanya akan dibawa dtgkn kesusahan kpd orang lain. Ada orang yang terlanggar orang lain dan menyebabkn kematiannya, meninggalkan isteri dan anak-anak tanpa tempat bergantung.Perasaan orang yg tidak pernah mengalami seperti itu akan menggelengkan kepala dan mampu tumpang simpati dan mengatakan "apa laaa jahatnya suami dia dan berani orang lain sanggup mengatakan demikian.....manusia jenis binatang ker apa ni"



Ada pula orang yang tertembak rakan sendiri semasa berburu. Ada juga kejadian seorg yg membw lari anak jirannya bermain di pantai dan berseronok dan bergeli-geli dan sebagainya,akhirnya dipukul oleh orang kampung sampai mati,ada pula si anak-anak yang tidak mengenal dosa dan pahala,tetapi terkena panahan kilat lalu jatuh sakit lumpuh akhirnya ibunya yang bersedih hati menjaga anaknya lebih sukar berbanding masa kecil lagi,Ada pula si anak-anak bergembira mandi manda di pantai tersebut tetapi mati lemas.



Apabila seseorang manusia itu menjadi alat yg menyampaikan bala kpd org lain lebih berat dripd menjadi sasaran bala,tetapi bila Tuhan kehendaki, perkara yg demikian tetap juga berlaku. Bila hamba redha-ikhlas-sabar-kuatkan semangat-lapang dada-bertenang dan berani menerima ujian bala dari Tuhan dan redha juga menjadi alat menyampaikan bala maka Allah pun akan redha kepadanya: "Wahai nafsu muthmainnah! Kembalilah kpd Tuhanmu dlm keadaan reda (dan) diredai. Iaitu masuklah ke dlm (golongan) hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dlm syurga-Ku.(Surah al-Fajr : 27-30 )



Hamba pilihan Tuhan akan dibw kpd sesuatu matlamat yg khusus untuknya. Jika muncul di dlm hatinya sesuatu yg blh mengubah haluannya menuju matlamat yg ditetapkan oleh Allah, akan didtgkan ujian kpdnya agar kecenderungan yg cuba memesongkannya itu segera hilang dan dia kembali kpd haluan yg betul.



Demikianlah hamba pilihan itu dijaga agar hatinya tdk terpengaruh dgn apa shj yg selain Allah. Melalui proses yg demikian hatinya akan menjadi bersih dan langkahnya akan sentiasa berada di atas jln yang lurus.Kesabarannya menghadapi ujian menjdi bertambah kuat. Bila Allah redha dgnnya, Dia akn menjaganya dan menyelamatknnya drpd kejhtn makhlukNya. Hati hamba itu menjadi kuat dlm mengawal anggotanya. Darjat takwanya bertambah dan tenteramlah dia di sisi Tuhan Yg Maha Perkasa.(sebenarnya dirinya akan bertmbh seksa+tenang bagi dirinya sahaja)......maksudnya bukan sebenar-benar tenang tetapi bertambah seksa lagi dihadapan allah....ermmm!!!macamana nk bagitau erk...



Orang mukmin pilihan melalui dua peringkat kehidupan. Dalam peringkat pertama dia hidup dlm kesejahteraan, keberkatan dan menerima nikmat yg tdk terhingga. Perjlnannya sesuai dgn peraturan Tuhan(syariat). Rumahtangganya aman damai.Pekerjaan yg dibuatnya mendtgkan keberkatan(dirinya sendiri yg merasai keberkatan,org lain tdk tahu).Doanya sgt makbul. Dia memperolehi ilmu yg halus-halus dan diberi pula kesempatan utk menyaksikan perkara ghaib.Hiduplah dia dlm kedamaian, kesejahteraan,tidak diganggu oleh apa-apa pun. Kehidupan yg demikian menetap pdnya beberapa lama sehingga dia menyangkakan itulah penetapan dan makamnya.



Kemudian dtglah peringkat kehidupannya yg kedua.Secara tiba-tiba shj Tuhan melontarkan batu-batu ujian kpdnya. Dia ditimpa oleh bala yg dtg bertubi-tubi dan dari berbagai-bagai bidang.Dia tdk menyangka dan tdk menjangkakan perkara ini akan berlaku,akhirnya dia tidak berupaya menahan apa yg dtg itu.Dirinya rasa lemah-sedih-hina- mengamuk-geram-meronta-menangis-mengutuk org lain-akhirnya rebah tk bermaya.Seluruh kehidupannya dibolak-balikkan oleh gelombang ujian. Dia menghadapi kesusahan dan penderitaan yang amat sangat serta dalam masa yang agak lama. Perubahan yg berlaku secara mendadak itu membuatkan orang mukmin tadi tercengang-cengang, tidak mengerti.Sudah hilang pertimbangan akal,buntu,kosong.

Dia kehilangan segala yg berharga.Orang-orang yg segolongan dgnnya terpisah drpdnya tanpa sesuatu sbb yg kukuh. Dia tdk dpt mencari penjelasan.Jika dtg sesuatu alamat atau mimpi dia tdk mampu menghuraikannya.Dia kehilangan pedoman utk memahami sesuatu perkara yg sampai kpdnya. Bila dia membuat sesuatu janji dia tidak pasti apakah dia dpt melaksanakan janji tersebut. Bila dia berdoa tdk ada tanda-tanda yg doanya akn dimakbulkan. Bila dia cuba merenung dan merenung dan merenung dan mengkaji ke dalam lubuk hatinya utk mencari sesuatu keterangan, dilihatnya hatinya dibungkus oleh kejahilan.

Apa juga cara yg digunakannya hanya kekecewaan yg ditemuinya.Hanya nasib malang yg menyata pd penglihatannya.Dia ditinggalkan dlm keadaan demikian beberapa lama. Dlm keadaan yg sdh sgt berat itu kadang-kadang kesusahan dan penderitaan ditambah lagi ke atas bahunya. Hatinya digoncangkan dgn sesungguhnya.Masuklah dia ke dlm ruang di mana semua pintu tertutup dan semua langkah terikat. Pd masa itu hatinya akan menjadi kosong. Tidak ada apa-apa lagi yang tinggal dlm hatinya. Tabiat dan sifat kemanusiaannya hilang terus. Kesedarnnya terhdp dirinya tidak ada lagi. Dia tidak mempedulikan lagi kesusahan dan penderitaan yg menimpanya. Tatkala itu dia hanya mempunyai kesedaran rohani semata-mata.

Ujian yg dtg dgn hebatnya secara berturut-turut tlh menghancurkan dirinya yg mempunyai kehendak dan nafsu, yg sebelum itu dtg dan pergi bersilih ganti Setiap kali diri yg hilang itu kembali ia menggerakkan sisa-sisa nafsu dan kehendaknya yg masih tinggal. Ujian yg dtg dgn hebat itu tlh benar-benar menghapuskn sisa-sisa nafsu, keinginan dn syahwatnya.  Barulah dia benar-benar mencapai tahap yg suci murni iaitu kesucian roh sebelum berkait dgn jasad.

Barulah dia benar-benar masuk ke dlm makam(darjat) penetapan yg tdk akan berubah lagi. Bebaslah hatinya daripada lintasan dan rangsangan. Pancainderanya tidak ada kekuatan lagi untuk melakukan maksiat. Dia adalah umpama malaikat suci yang dipelihara daripada dosa dan noda. Allah pun membuka pintu rahmat dan keredhaan-Nya. Hatinya dipenuhi oleh cahaya iman dan ilmu. Dia dikembalikan kpd kedudukannya yg mulia(hanya di sisi allah sahaja walaupun masih lg terhina dimata masyarakat. Tetapi setelah rohaninya dibasahi dengan Keberkatan dan kesejahteraan hidup,maka dikurniakan semula kepadanya. Dia menjadi tumpuan orang ramai. Mereka bersedia utk berkhidmat kpdnya dan dia bersedia memberi pertolongan kepada orang yang memerlukannya.

Manusia dari berbagai-bagai lapisan mengunjungi dan memuliakannya. Dia dipelihara secara zahir melalui makhluk tetapi pd hakikatnya melalui kasih syg dan rahmat Allah.Bila dia sdh sampai kpd makam penetapan keadaan yg ada dgnnya berkekalan sehingga dia meninggal dunia dan kembali kpd Tuhannya.

Orang yang sedang dilatih pada jalan kerohanian akan mengalami ujian yg mengubah suasana hatinya. Perkara biasa jika doa mereka menjadi tidak makbul sesudah makbul, perkataannya tidak terlaksana sesudah ia mudah menjadi kenyataan.

Ada org yg diberi keblhn utk mengubati penyakit.Apa shj penyakit yg diubatinya sambil santai-santai gitu pun akan sembuh.Kemudian keadaan berubah. Apa sahaja penyakit yang diubatinya tidak akn sembuh.Sesudah itu dia masuk kpd suasana di mana kadang-kadang sembuh dan kadang-kadang tidak sembuh, ada doanya yg makbul dan ada yang tidak makbul, ada firasatnya yg menyata dan ada yg tidak. Latihan yg demikian perlu bagi meyakinkannya bhw dia tidak akan terlps drpd pergantungan dgn Allah walau dia berada pd makam(darjat) mana sekali pun.

Timbullah keyakinannya bahawa pd setiap makam kerohanian mesti ada pengharapan dan ketakutan kepada Allah. Hamba Allah yg dijaga akan ditetapkan utk menyaksikan kehambaannya pada setiap masa, pd semua makam. Sesiapa yg inginkan kejayaan pd jalan kerohanian dan mencapai ketetapan, hdklah melazimi kehambaan sepanjang masa dgn sebenar-benar kehambaan pd segala keadaan dan makam.

Org yg belum mencapai makam penetapan perlu berwaspada dgn dirinya sendiri. Dirinya yg menjadi sumber atau alat kpd nafsu dan berbagai-bagai keinginan akan kembali kpdnya dan meninggalkannya beberapa kali. Setiap kali ia dtg ia akan cuba mengheretnya kpd apa yg tlh ditinggalknnya sebelum tenggelam ke dlm lautan kerohanian dahulu. Ketika ia muncul seketika itu, timbullah keinginannya kpd harta, perempuan dan kedudukan yg pernah dimiliki dan dikasihinya dahulu. Nafsunya meminta dipuaskan dan keinginannya meminta dipenuhi.

Nafsu dan keinginannya meminta dia kembali kepada alam yang telah ditinggalkannya. Oleh yang demikian, berhati-hatilah dengan diri sendiri. Jihad terhadap diri perlu dilakukan secara berterusan.Jgn terpedaya dgn helah hawa nafsu dan keinginan yg byk muslihatnya. Berjihadlah sehingga ia tidak kembali lagi buat selama-lamanya. Barulah diri itu bangkit semula sebagai insan baharu, bertenaga baharu, berpandangan baharu, mempunyai selera dan citarasa baharu, berwawasan baharu dan segala-galanya pada dirinya adalah baharu yang melayakkannya bergelar hamba Tuhan.

Org yg sdg melakukan mujahadah perlu mendirikan benteng di sekeliling hatinya. Hati itu perlu dipelihara agar apa shj yg selain Allah tdk dpt masuk ke dlmnya. Hati mesti dipertahankan dgn pedang tauhid. Apa shj yg mahu masuk ke dlm hati dan mencabar kedudukan Allah mestilh dipancung dgn pedang tauhid sehingga bebaslah hati drpd yg selain Allah. Hati hanya dipenuhi oleh kecintaan kepada Allah, ketaatan kepada Allah, penyembahan hanya untuk Allah, pemujian hanya untuk Allah dan tidak ada apa lg yg mencabar kedudukan Allah pada hatinya.

Bila keadaan ini sudah sebati dlm hatinya Allah memasukkannya ke dlm pemeliharaanNya (kewalian). Tugas mengawal hatinya diambil alih oleh tentera-tentera Allah yg bertugas melindunginya secara berterusan dgn menggunakan pedang tauhid. Syaitan, hawa nafsu kebinatangan, pengaruh dunia dan makhluk yg merosakkan, angan-angan kosong dan apa shj yg tidak baik tidak berupaya lg menawan hati hamba yg dipelihara oleh Allah.

Keberkatan, kekeramatan dan kemuliaan yg dikurniakan kpdnya tdk menggoncangkan hatinya. Isteri-isteri, anak-anak dan kaum keluarganya dijaga agar tidak menjadi fitnah kpdnya. Apa sahaja yg drpd dunia ditapis terlebih dahulu sebelum sampai kpdnya agar yg dtg itu tetap bersih dan tidak membahayakannya.Beban yg ditanggungnya akan diangkatkan supaya tdk ada lg penguasaan makhluk ke atasnya. Jadilah dia hamba yg merdeka daripada sekalian makhluk.

Dia hanya memperhambakan dirinya kepada Tuhan.Dia masuk ke dlm penjagaan Arrahim yg mendakapnya dgn rahmat, kasih sayang dan keredaanNya.Penghidupannya adalah berenang dlm lautan takdir, bertindak secara spontan menurut firasat hatinya yg dipenuhi oleh nur suci.

Tanda seseorang itu telah sampai kpd makam takdir dan berada dlm ketetapan adalah Tuhan mengembalikan keinginannya (dlm keadaan terpelihara) dan dia diperintahkan supaya mengambil bahagiannya yg selama ini disimpan bg keselamatannya.Bahagiannya itu ditahan buat sementara krn dia masih di dlm perjalanan dan belum mencapai ketetapan. Tanpa ketetapan hati apa yg diingini boleh merosakkan hati itu sendiri. Bila dia sudah memperolehi ketetapan dia blh menerima bahagiannya tanpa dicederakan oleh apa yang diterimanya itu. Apa yg diperuntukkan kpdnya hanya dia yg berhak mengambilnya. Tdk ada sesiapa yg dpt merebut haknya.

Allah menetapkan keadaan hambaNya itu sebagai manusia biasa yg bertubuh badan dan hidup di dlm dunia supaya Dia dpt menyerahkan haknya yg Dia sebagai Pemegang amanah tlh menyimpannya demi kebaikan si hamba itu sendiri. Bila hatinya sudah teguh dan kuat, tidak boleh digugat oleh apa yang diperuntukkan kepadanya, maka ia diserahkan kpdnya untuk dinikmatinya sebagai balasan terhadap perjuangannya menahan diri dan melawan hawa nafsu.

Allah bukakan pintu-pintu kebaikan supaya nyatalah kedudukannya pada sisiNya dan terbuktilah kebenaran janji-janji-Nya kpd hamba-hambaNya yg bersungguh-sungguh dlm mentaatiNya. Allah bukakan keinginannya terhdp apa yg disediakan utknya dan dia digerakkan supaya meminta yg demikian.

Permintaannya pasti dimakbulkan krn Allah tidak mahu menyekat bahagian yg Dia telah tentukan untuk hambaNya, juga supaya terbukti kedudukan hamba itu, keredaan Allah kpdnya dan keberkatan doanya. Itulah nikmat yg Allah sediakan utk hamba-hambaNya yg benar-benar ikhlas kpdNya, bersabar terhdp ujian-Nya dan reda dgn takdirNya, sekalipun panjang masa perjuangannya dia sentiasa mengawal diri agar tdk keluar drpd sempadan yg Dia tentukan dan melalui berbagai-bagai peringkat kerohanian sehinggalah mencapai makam penetapan dan pemeliharaan Allah.

Setlh melengkapi bulatan perjalanannya dia kembali kpd kedudukannya sebagai seorang individu utk mengambil bahagiannya dlm kehidupan dunia ini sehingga berakhir hayatnya.Perjalanan ujian bala adalah sistem latihan kerohanian yg Allah susun kpd hamba- hambaNya yg dipilih utk melaksanakan kewajipan sebagai wakilNya di bumi, menyeru umat manusia spy kembali kpd jalanNya. Mereka mengajar manusia supaya mengenal Tuhan, mentaati peraturanNya, memakmurkan bumi ini dgn kebaikan dan membasmi kemungkaran.

Tuhan Yang Maha Mengasihi tidak berhenti menghantarkan wakil-wakilNya kpd umat manusia supaya org yg benar-benar ikhlas mahu MENGENAL DIRI DAN MENCARI ALLAH dan akan menemuiNya melalui bimbingan wakilNya.

Monday, March 8, 2010

BARAH OTAK.....


"Fuh....banyaklah perkara yang berlaku di dunia sekrg ini yer..."!! cuaca pun semakin panas tk terhingga....rasanya dunia sudah nk kiamatlah......" kata saya dalam hati dalam pukul 3 pagi.

Semua tidak kena, satu pihak salahkan pihak yang lain begitulah sebaliknya.Kalau hal politik masing-masing salah,kalau di zaman tun tengku abdul rahman...ramai yang tidak tahu...tapi kalau di zaman pemerintahan tun dr mahadir mohamed pula...mcm-mcm  hal yang tidak disukai oleh masyarakat, sampaikan sekarang pun masih ada lg rakyat yang tidak berpuas hati,masih basah dimulut mereka mengata itu dan ini dengan apa yg tlh beliau lakukan.

Begitu juga pada zaman pentadbiran paklah kita, Orang sekeliling duk mengata dia makan duit laa...takder pembangunanlah dan duk kongsi projek ngan menantunya laa dan bla bla bla... Hari ini pula pentadbiran dipegang pula oleh datuk najib kita.....masih tetap dikatakan semua yg beliau lakukan tdk menetapi dengan landasan ajaran agama islam laa dan bla bla bla.....

Salam sejahtera salam ketenangan kpd sidang pembaca sekalian, adakah anda juga sdg mengalami berkonflik atau mungkin mengharunginya dgn perasaan yg melukakan dan emosi tidak stabil ?atau tidak berpuas hati dengan apa yg anda miliki atau anda keluh kesah dari apa yang anda tidak miliki.

Tengoklah masyarakat hari ini,mengalami kencing manis,kencing masin,darah tinggi,barah, kanser,sakit otak, gila,migrain dan macam-macam penyakit yg menimpa....semua ini adalah berpunca daripada hati yg kotor.... .situasi yg dialami dlm kehidupan mrk seperti contoh di atas itulah yg merosakkan diri masing-masing.

Begitulah juga terdpt byk punca berlaku konflik kehidupan manusia sekrg ini, antaranya sifat hati yg kotor. Rasulullah s.a.w bersabda yg maksudnya: "Dlm hati manusia ada seketul daging, jika baik dia maka baiklah yang lain, jika rosak daging ini maka akan rosaklah anggota lain, daging seketul itu adalah HATI."

Hati kotor ini akan berjangkit dlm hati manusia lalu direalisasikan melalui pemikiran kemudian akan dibentuk kepada emosi yg akhirnya akan melakukan tindakan tdk rasional. Inilah yg dinamakan dgn MAKSIAT BATIN. Di sini timbul seribu satu perangai negatif yg akhirnya akan menjurus kepada berlakunya konflik. Antara maksiat batin itu seperti:

1)Kekotoran dlm perut iaitu seseorang itu terlalu banyak makan makanan yg tdk halal atau haram seperti meminum arak dan mknan yg dimkn dari punca rezeki yg diambil melalui dengan cara paksa,perebutan, bersifat tamak,penipuan,tiada keikhlasan diri.Mka sumber rezeki itu tdk mendtgkn keberkatan kepadanya.

2)Kejhtan mata iaitu seseorg yg suka melihat kpd bahan lucah,haram,samar-samar atau was- was dan diceritakan kpd orang lain bahawa apa yang dilihatnya itu sebagai satu jaminan dan kepuasan hatinya.Dirinya tidak sedar dari itu adalah suatu perasaan hasad dengki dan kejahatan mata yang memukau dirinya.

3)Keburukan lidah yakni berckp perkara-perkara yg tidak diajarkan oleh agama seperti mengumpat,memfitnah, memburukkan orang lain,mempersendakan orang lain,memaki hamun,bercakap besar,bercakap ego,menyumpah,sumpah seranah,mengeluarkan kata-kata kesat,bercakap bahasa yang keji.

4)Kejhtan kemaluan bermaksud melakukan hubungan jenis di luar nikah dan lain-lain perhubungan jenis yg tdk dibenarkan,samaada laki itu normal atau orang kurang upaya pun akan terpukau dengan kejahatan kemaluan ini.Tiada siapa yang mampu menahan dan menasihatinya utk menjauhi perbuatan seperti itu.

5)Kehinaan tgn yg bermaksud mencuri harta orang lain,menyeleweng kuasa yg diamanahkan dan juga mendapatkan harta secara haram.

6)Kejhtan kaki bermaksud sentiasa mengunjungi ke tempat maksiat seperti ke kelab malam, tmpt pelacuran dan tempat perjudian dan tmpt yang melalaikan diri berpanjangan.Dalam erti kata tidak kira kemana tempat dia pergi tetapi masanya hanya di isi dengan keseronokan dunia semata-mata.

7)Keburukan telinga bermaksud mendgr perkara-perkara yg tdk elok seperti mendgr org sdg mengumpat, memfitnah dan memburuk-burukkan org lain atau mendengar cerita-cerita berunsurkan sesuatu yang negatif.

Barah HATI  ini seterusnya akan berjangkit pula kpd zahir anggota badan, antaranya:

# Bercakap banyak 100% hal dunia semata-mata.
# Suka marah-marah
# Berhasad dengki
# Bakhil kedekut tidak bertempat.
# Suka bermegah-megah,berbangga-bangga
# Sombong dan takbur dengan diri sendiri
# Cintakan dunia dan kekayaan dan pemilikannya.
# Suka memfitnah
# Ujub iaitu menyangka dirinya terlalu sempurna
# Riak iaitu perbuatan yg dilakukan semata-mata krn terlalu inginkan pujian dan sanjungan dr orang lain.

Apabila seseorang Islam itu melakukan maksiat yg dinyatakan di atas,maka akn bertambahlah titik dosa dlm dirinya yg menjadikan dirinya mengalami lbh byk konflik kecelaruan.Lalu segala rahsia utk menikmati warna-warni kehidupan di luar sana yg tenang, damai dan bahagia tidak akan tercapai dengan mudah.

Rentetan dari itu mereka akan menjadi bercelaru utk membentuk suatu kehidupan bagaimana yg ingin dimiliki krn mereka tdk sedar dgn mencipta suatu pemikiran,kepercayaan dan emosi berpandukn kepada unsur negatif seperti TIDAK BOLEH!!!JANGAN!!!TIDAK!!!PAYAH!! Akhirnya mereka menemui kegagalan. Berdasarkan kajian saya juga,kebykn org yg tlh gagal dlm rumahtangga,dlm perniagaan,dlm pekerjaan, dlm organisasinya,dlm persaudaraan beberapa tahun lepas menunjukkan ciri kegagalan yg dialami oleh semua peringkat usia. Org-org ini bukan hanya gagal tetapi mrk terus akan hidup dgn KEGAGALAN.Mereka juga akn mengalami kecelaruan yg tidak akan putus-putus dlm kehidupannya. Sikpa mereka juga lebih suka berbicara dan berbincang tentang kesedihan, ketakutan, kesengsaraan, kepedihan,kepyhan, kelukaan dan kegagalan drpd topik-topik lain.

Secara tidak langsung mereka telah menghalang penciptaan realiti kehidupan mrk itu.Mereka membentuk kehidupan dgn suka bertangguh,tidak berdisiplin,mengambil kesempatan dgn kebaikan orang lain,mempergunakan dan memperdagangkan orang lain serta kebaikan yg diterimanya itu tidak dihargai dan tidak berterima kasih.Akhirnya kenikmatan yg ingin mereka miliki itu ditentang dan terhalang

Bagi mengatasi masalah dan konflik itu mestilah berblk kpd Islam iaitu mempelajari asas agama syariat + tasauf + hakikat dgn menghayati hubungan dengan allah,menghayati hak hubungan sesama alam(manusia-tumbuhan-haiwan),menghayati hak hubungan dengan diri sendiri.

Kaitan untuk menghayati hak dengan diri sendiri inilah semakin pupus dan dilupakan oleh manusia semua, seperti mengawal hati dgn ibadat wajib yg khusus serta amalan sunat yg di pilihnya dlm ibadat umum. Mesti merasai roh ukhuwah yang mendlm dgn ikatan akidah yg kuat serta percaya kepada hari akhirat. Kesimpulannya...bentukknlah diri dan rajin-rajinlah bermain dgn diri sendiri bhw: :"YESSSSSSSSS!!!....YESSSS!!!.....AKU AKAN JADI YANG TERBAIK UTK DIRIKU....."ucapkanlah dan lafazkan perkataan ini sejuta kali dlm kehidupn anda...semoga anda akn dpt mencipta sebuah kehidupan yg BAHAGIA, TENANG, COOL,......di bwh keredhaan allah selalu.

Segala perbuatan yang dikira itu akan merendahkan keegoan yg bersarang dlm HATI kita dan Insya-Allah akan mengurangkan konflik dan akan terbentuk nilai murni KESABARAN DAN KEIKHLASAN.

Sunday, March 7, 2010

UJIAN APA LAGI?04



 Alhamdulillah,sempat lagi diedit tajuk baru utk disambungkan dlm tajuk ujian apa 03,baiklah berbalik kepada ujian hidup ini.marilh kita tgk bagaimana perkara ini akan berlanjutan.Latihan kerohanian yg dikenakan allah kpdnya diubah pula dlm bentuk yg lain.Dia hanya blh meminta kpd Tuhan dgn hatinya sahaja,dgn berhrp dan yakin penuh kpd Tuhan,tanpa ucapan lisan,tanpa menadah tgn.Jika dia meminta dgn lisan atau menadah tangan dia tidak akan memperolehi apa yg diperlukannya.Jika dia meletakkan hrpn kpd Tuhan di dlm hatinya Tuhan akan memberi.Latihan begini menmbhkn kesedaran&penghayatannya bhw Tuhan mengetahui yg zahir dan yg batin,yg diucapkan dgn lidah dan yg dibisikkan oleh hati,yg meminta dan yg menghrp.Ada ketika dia berdoa dengan menadahkan kedua tangannya semata-mata krn org lain, tuhan menerimanya,ada ketika permintaan utk kepentingan dirinya sendiri tetapi tidak diterima oleh allah,bagi dirinya hanya perlu perlu berdiam diri sahaja kerana memadai bagi allah memperkenankan hajatnya.Maka akan Bertmbhlh pengenalannya tentang keagungan dan kemuliaan allah.

    Apabila dia sudah mengenali Tuhan secara demikian,dia akan dibawa kpd suasana latihan yg lain pula.Pada aras latihan kerohanian ini pula,dia tidak boleh meminta apa-apa,baik secara lisan atau pengharapan dlm hati.Dia tdk blh lagi berdoa atau menyampaikn hajatnya kepada Tuhan.Jika dia meminta atau berharap,apa yang diminta dan dihrpkn itu akan mendpt ujian pula.Dia hanya blh menyerah sepenuhnya kpd Tuhan.Terserah kpd allah samada mahu memberi atau tidak dan apa yg mahu diberiNya.

    Dlm suasana yg demikian dia dapati allah tetap memberikn keperluannya walaupun dia tidak meminta dan mengharap.Tuhan tetap memeliharanya dan memberikannya apa yg patut.Pd peringkat ini dia mengenali Tuhan al-Karim yg memberi apabila perlu,memberi tanpa diminta,memberi hanya dgn hamba terlintas sahaja,memberi menurut keperluan hamba tanpa hamba meminta atau berharap,memberi yg lebih baik drpd apa yg hamba minta atau harapkan,memberi pd waktu yg sesuai hamba menerimanya dan memberi tanpa had,tanpa terpengaruh kpd permintaan,harapan atau kehendak sesiapa pun.

    Allah adalah Tuhan yg berbuat apa yang Dia kehendaki.Pada tahap ini tidak ada lagi kehendak dan hawa nafsu yg mengingkari Tuhan pada si hamba itu.Inilah peringkat kewalian umum.Peringkat seterusnya bergantung kpd tugas khusus yg akan dipikul oleh hamba yg mencapai kewalian umum itu.Dari kalangan wali-wali yg umum itulah dipilih dan diberi latihan yg lebih khusus utk menjlnkn sesuatu tugas yg Tuhan kehendaki bagi manfaat makhlukNya.

    Latihan kerohanian yg disusun oleh Tuhan secara langsung atau yg diistilahkan sebagai perjlnan ujian memberi kesan yg lbh mendlm dan lbh cepat dlm mempertingkatkn kekuatan rohani,berbanding dgn latihan secara suluk dan lain-lain.Para sahabat Rasulullah s.a.w yg menempuh ujian bala tdk perlu memasuki jemaah tasauf yg ada suluk atau khalwat, tetapi mrk merupakan golongan yg paling teratas dlm senarai wali-wali Allah,Kerana di zaman mrk itu sudah ada sifu paling agung iaitu rasulullah.

    Latihan secara bersuluk dan berzikir adalah jln biasa, sementara pembentukan kerohanian secara ujian bala bencana dan dialami dengan penuh keseksaan jiwa dan fizikal adalah jln pintas yg cepat menyampaikan kpd matlamat.Tetapi mereka perlu dimantapkan lagi dibawah jagaan sifunya.Manakala ahli ibadat(syariat) dan ahli zikir umum mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk mencapai tahap kerohanian yg dicapai oleh ahli bala dalam masa berbulan-bulan.

    Istilah ujian membawa maksud yg sgt luas.Ujian blh didefinasikan sebagai rangsangan atau pengaruh putaran alam benda(hukum alam semulajadi)kepada rohani manusia.Alam kebendaan pd hakikatnya tidak mempunyai sebarang kekuasaan dan kekuatan,tetapi percantumannya dgn alam rohani menybbkan alam benda mampu mengeluarkan kesan dan pengaruh.Kesan dan pengaruh alam benda itu tertuju kpd jiwa dalamannya,iaitu menarik batiniah agar melupakan kedudukannya yg asli yg hanya tahu bertauhid sahaja.

    Maksud ujian yg sebenarnya adalah ujian kpd pegangan keyakinan dan ketakwaan bersumberkan ilmu tauhid.Rohani yg berpegang kpd tauhid diuji adakah alam benda akan membuatnya melakukan syirik, derhaka,tidak yakin kepada allah?.Dlm segi ini bolehlah dikatakan kewujudan alam benda hanyalah daya yg merangsang utk menguji rohani. Ujian tersebut menjadi dalil sama ada rohani mampu bertahan dlm tauhid dan sampai kpd kedudukannya sebagai suruhan Tuhan ataupun jatuh ke dalam lembah kekafiran.Rohani yg dpt bertahan menerima ujian alam benda akan mula ingin berdamping dan mendekati allah lalu diangkat oleh allah utk menikmati suatu kuasa keajaiban dgn menyayangi allah dan merinduiNya.Rohani yg tewas di dlm ujian itu akan memanjai syahwatnya dan meletakkn sepenuh perhatian kpd alam benda semata-mata.

    Tujuan latihan kerohanian sama ada dgn cara berzikir, bermeditasi, berselawat,mengamalkan bacaan aurad atau ujian bala bencana adalah untuk mengeluarkan apa shj yg selain Allah drpd HATI. Oleh kerana hati manusia pada asal kejadianya adalah hanya layak utk Allah,kecintaan kepadaNya dan ketaatan kepadaNya adalah suatu kuasa ajaib yang jarang diberikan oleh allah,kerana tahap utk sampai kesitu memerlukan ketahanan menempuh ujian yang berapi-api bagaikan kilat dan bagaikan tsunami.Manakala sifat-sifat mulia yg dicelupkan oleh allah utk mencapai darjat dekat diri denganya pun sudah tdk terhingga melalui ujian,apa-apapun sementara yg selainNya hanya layak duduk di pinggiran sahaja.Bagi mencapai tahap ini diperlukan KESABARAN DAN KEIKHLASAN YANG TINGGI.....Fuuhhhh!!!!.

    Kesabaran merupakan sumber kpd segala kebaikan dan melaluinya org yg beriman dpt meningkat kpd taraf menyerah diri dgn sepenuh KERELAAN kepada Tuhan.Drpd darjat sabar,seseorg itu akan melompat ke darjat REDHA.Ketika di dlm status kesabaran ada perjuangan menentang yang batal.Bila sdh sampai kpd status REDHA,perjuangan tdk ada lg krn yg batal sdh hancur.Tipu daya syaitan,rangsangan hawa nafsu dan tarikan dunia tidak ada kuasa terhdp org yg redha sepenuhnya dgn peraturan dan kehendak Allah.Hati yg demikian dinamakan hati yg dicelupkan dengan tauhid zatiah,tauhid mutlak,tauhid sarmadiah dan tauhid sabqu.(istilah tauhid ini akan dijelaskan nanti kalau ada masa)

    Pd peringkat permulaan menerima ujian drpd allah,si hamba byk mengeluh,putus asa,geram,celaru,hina,jahil,miskin dan akhirnya berdoa memohon allah mengangkatkan kesusahannya dan memberikannya kesenangan. Tuhan tdk menerima rayuannya dan dia dibiarkan berterusan di dlm kesusahan.Dia menghadapi pertarungan batin yg hebat.Senjatanya adalah SABAR.Dia bersabar dan terus bersabar dan bertahan sambil meletakkan hrpn kpd allah.Setelah beberapa lama dia puas dan tdk tahan lg dgn ujian yang menyakitkan jiwanya itu,kesusahan dan masalah yg dihdpinya tidak juga terangkat drpd bahunya,maka bermulalah berubah pndngnnya.
akhirnya akalnya,hatinya dan rohnya mengaku kalah......

    Dia mula menilai kembali apa yg menyusahkan dan menjadi masalahnya itu.Penilaian semula membuatnya melihat bhw perkara yg dianggap sebagai kesusahan dan masalah itu sebenarnya bukanlah perkara bsr yang perlu ditakuti utk bertembung dengannya.Kesusahan dan masalah itu timbul drpd keinginannya terhdp sesuatu dan yg diingininya itu bukanlah sesuatu yang berharga,terutamanya pada sisi Tuhan dan pada kehidupan akhirat.Dia menyedari bahawa dia hanya mengejar sesuatu yang tidak berharga, yang diingini oleh hawa nafsunya, dan dia lari daripada sesuatu yang sangat berfaedah.
Dipenghujungnya dia meletakkan dalam dirinya bahawa:"APA NAK JADI PUN JADILAH YA ALLAH....KERANA AKU TIDAK ADA KEKUATAN MELAINKAN KAU YG MEMBERIKAN AKU SEGALANYA" 

UJIAN APA 03?

Salam kembali untuk kali keseterusnya,ruangan artikel saya sememangnya tidak akan terhenti begitu sahaja selagi nyawa dikandung badan.Dengan kuasa allah dan kehendak allah telah memilih saya dan menetapkan takdirnya agar saya diberi peluang untuk berkongsi pengalaman ilmu yang secocok dan sewajarnya utk dipersembahkan kepada mereka-mereka yang dahagakan ilmu yang menepati citarasa jiwa mereka.Jadi oleh itu,setiap kandungan dalam artikel saya ini amatlah ringkas sekali, walaupun tidak dimasukkan dalil ayat quran dan hadis,namun anda semua bolehlah kaji sendiri pula dan buatlah rujukan sendiri diruangan lain.

Alhamdulillah dengan kuasa mutlak allah,telah memperlakukan kepada
Seseorang hamba yg akan memikul tugas di bumi akan dipersiapkan melalui cara yang sesuai bagi memantapkan kerohaniannya. Ujian bala bencana merupakan satu bentuk latihan yang perlu bagi membentuk kewibawaan seseorang. Orang yang dibawa kepada tarekat(perjalanan) ujian malapetaka bala bencana adalah dipisahkan daripada kesenangan dan punca yang menyenangkannya. Dia dikeluarkan daripada alam keasyikan dan kelalaian. Beban dunia yang sedang dipikulnya,seperti kebesaran,kemuliaan dan kekayaan telah dicabut daripada miliknya.

    Dia dijadikan miskin sesudah kaya,Dia dijadikan sakit sesudah sihat,dia dijadikan hina sesudah mulia dan kerdil sesudah berkedudukan tinggi.Dia dijadikan sempit sesudah kelapangan.Hamba yg melalui dan merasai perjalanan kemiskinan ini akan menjadi sgt miskin sehingga dia hampir-hampir mengemis utk mendptkn keperluannya.Tuhan selamatknnya drpd menjadi pengemis.Dibukakan sedikit pintu rezeki untuknya.Lalu bekerjalah dia sesuai dgn bidang rezeki yang dibukakan kepadanya. Bidang kerja peringkat ini berbeza daripada bidang kerja yang lalu. Kali ini medan rezeki yg blh diterokainya sgt sempit,tdk memadai utk dia menyelesaikan mslh kehidupn yg dihadapinya,hinggakn dia hampir- hampir meminjam.Bila dia sampai hampir kpd keadaan akn meminjam,Tuhan bukakn sedikit lg bidang rezekinya.Slmtlh dia drpd keperluan meminjam.

    Latihan kerohanian melalui perjalanan ujian sehingga ke peringkat ini sudah berjaya menghancurkan sebahagian besar daripada KEEGOAN dirinya.Dia sudah sampai ke pintu mengemis dan meminjam.Tuhan selamatkannya drpd mengemis dan meminjam krn masih ada lg sisa-sisa ego diri yang menghalangnya untuk mengemis dan meminjam dengan rela. Ujian bala bencana akan terus menekan keegoan dirinya sehingga sisa- sisa itu juga akan terus terhapus.Maka Dia akan memasuki peringkat latihan kerohanian yg lebih berat pula.

    Pada peringkat ini pintu rezekinya ditutup sama sekli sehingga tidak ada jln langsung utknya mencari rezeki.Pintu utk meminjam,pintu utk menaja pun juga tertutup baginya.Tuhan menghalang tangan manusia drpd memberinya pinjaman.Hiduplah dia dlm keadaan yg sgt susah.Beban berat yg menekan jiwanya itu menyebbkan hatinya ‘pecah’,hatinya hancur dan hampir tergelincir ke alam PUTUS ASA.Tp pd Peringkat ini merupakn peringkat peralihan kpd perkembangan kerohaniannya.Dirinya yg lama sudah (di recycle=‘digantikan’)dgn diri yg baru.Hati yg telah ‘pecah’ itu ‘digantikan’ dgn hati yg baru.Dlm suasana hati yg baru inilah dia dpt merasakan sesuatu hubungan yang unik dgn alam ghaib.Dia merasakan seakan-akan petunjuk dan bimbingan ghaib mendatangi hatinya.Ibarat mdh penerimaan mcm suatu cahaya dan aura magnetik(frekuensi) dan channeling data positif yang bersifat mutlak.

    Dia merasai kemunculan gerak hati yg dtg dr daerah kesedaran yg dalam(minda bawah sedar).Gerak hati yg demikian menguasai jiwanya. Dia bergerak dan melakukan sesuatu dgn ‘arahan’atau cetusan rasa yg seni(agung),yg kuat menguasai hatinya dan dia yakin dgn cetusan rasa tersebut.Cetusan rasa atau gerak hati itulah yg menjadi signalnya. Pd tahap ini barulah dikatakan dia benar-benar memasuki bidang kerohanian.Tenaga cetusan ini terbentuk disbbkan suatu kuasa cas drpd sifat rendah diri dan perlakuan dalam memohon keampunan kepada allah.

    Dia memasuki dlm latihan kerohanian peringkat selanjutnya. Dia menerima cetusan rasa,gerak hati atau ‘perintah dr dlm’ agar dia mendptkn apa yg diperlukan dgn cara meminta kpd orang lain.Tuhan bukakan tgn org ramai spy memberi kpdnya.Jika dia meminta dia akan memperolehi apa yg diperlukannya dan jika dia enggan meminta dia tidak akan memperolehi apa-apa.Pd peringkat ini juga dia sepatutnya perlukn seseorang sifu yg akan membimbingnya ke arah sesuatu perkara yg bersifat positif serta akan dicorakkan oleh sifunya dgn amalan-amalan yang khusus.

    Manakala Peringkat meminta-minta adalah merupakan latihan menghancurkan keegoan tahap paling halus.Sisa-sisa ego diri terhapus drpd hatinya.Tidak ada apa-apa lg baginya kecuali mematuhi cetusan rasa atau gerak hati yg dinisbahkan kpd ilham yg dihantar oleh Tuhan melalui lintasan malaikat.Perbuatan meminta-minta kpd org lain tdk sedikitpun membuatnya berasa aib.Apabila org ramai memberi apa yg dia minta,bertambahlah keyakinannya bhw gerak hatinya adalh benar.Akhirnya dia sampai kpd tahap kematangan jiwa tanpa ego diri.Tp ada ketikanya pula dia blh berubah dan melupakan diri pula krn tahap kematangan baginya suatu latihan seperti di atas tidak diperlukannya lagi.Inilah suatu proses yg amat bahaya kpd seseorang itu kalau tidak ada sifu yg akan pantau status batinnya.

    Bentuk latihan kerohaniannya diubah drpd meminta kpd meminjam. Tuhan bukakan hati org ramai yg berkemampuan utk memberinya pinjaman, walaupun pd zahirnya kelihatan dia tdk akan mampu membayar pinjaman tersebut.Dlm peringkat meminta-minta dahulu dia melihat makhluk sebagai tempat bergantung utk mendapatkan sumber rezekinya.Pd level atas tahap pinjam-meminjam ini pula dia melihat rezekinya dtg drpd Tuhan melalui makhluk.Walaupun tangan manusia menghulurkan bantuan kpdnya tetapi dia melihat ‘Tangan’ Tuhan yg sebenarnya memberi.Dia melalui proses latihan yang demikian beberapa lama,Jiwanya akan mengalami proses fana dan menangis dan sebak dengan pemberian allah yang begitu besar,dia merasakan dirinya sungguh terhina dan lemah sekali dengan dosa yang dipikulnya itu masih mendapat pembelaan daripada maha penyayang allah.Kemudian bentuk latihan kerohanian itu diubah lagi.....

    Dlm peringkat latihan kerohanian yang berikutnya dia tidak boleh lagi melihat makhluk sebagai sumber rezeki dan juga tdk blh bergantung kpd Tuhan melalui makhluk.Dia dibawa kpd suasana perasaan yg dlm bahawa mesti bergantung kpd Tuhan semata-mata, tiada perantaraan.Pada peringkat ini Tuhan putuskan hubungannya dgn makhluk. Orang-orang yg dahulunya tidak keberatan memberi apa sahaja yg dia meminta dan meminjam, kini terhalang berbuat demikian.Tangan makhluk tertahan drpd memberinya sesuatu jika dia meminta kpd mrk.Dia hanya blh meminta kpd Tuhan secara langsung.Jika dia memerlukan sesuatu,dia hanya perlu menadah tangannya,memohon kpd Tuhan,pasti Tuhan akan hantarkan apa yg diperlukannya itu melalui cara yg Dia pilih.Latihan yg begini membuat hatinya bergantung kpd Tuhan sahaja,tdk lg melihat keberkesanan makhluk. Begitulah selok belok latihan kerohanian yg akan dialami oleh mereka yang pernah merasainya.....baiklah..nanti saya akan sambung lagi kisah ini...diharap kalian semua dapat menilainya dengan baik sekali....