Monday, November 16, 2009

HAKIKAT AGAMA DAN HAKIKAT DIRI

Sesungguhnya agama islam itu suatu agama yg unik dan realiti.Hakikat kepercayaan seseorg itu bergantung kpd prinsip pegangan akal,hati dan rohani. Tetapi sejauhmanakah kemampuan seseorg dpt menilai agama itu sebagai kebenaran hakiki?
Realitinya utk memahami hakikat agama adalh melalui sinaran cahaya keimanan.Akan tetapi,bagaimana utk mencipta cahaya keimanan tersebut?penyerapan dan keserlahan cahaya keimanan dlm dirinya adalah melalui amaln zikir dan selawat. Jln utk membetlkn hati dan jiwanya spy dpt menghilangkn berbagai lintasan2 nafsu dan syaitan hdklh ia perlu mencari mahaguru tasauf dan menjdkn mahaguru tersebut sebagai medium utk mendptkn limpahan cahaya hidayah,keberkatan &limpahan rahmat.
Amaln zikir dan selawat akn menghasilkn aliran gelombang ttp yg akn menguasai ruang kosong hatinya & menjdknnya pejal(bila ia menjadi pejal bermakna jin iblis tklih masuk dlm badan).Kedudukan gelombang ttp akn menerimanya sewaktu otak m'gesan aliran frekuensi gelombang theta(minda bwh sedar)dlm ertinya super sedar.
Pd saatnya itu,kita akn berada didlm zon yg amat tenang.Tp ramai org bila dh berada thp ini terus tertidur.Jarang skali org dpt mencapai thp theta & berada didlm keadaan sedar.Sebaiknya pd thp ini,tubuh fizikal tidur tp minda hdklh dlm keadaan jaga.Bkn senang utk mencapainya krn kebykn org,tubuh&minda mrk tidur bersama2.Thp theta ini blhlah dikatakn thp spritual dimna thp ini kita blh melakukn aktiviti2luarbiasa seperti keluar dr tubuh fizikal-out of body experience (OOBE), mimpi berarah (lucid dreaming), remote viewing dan macam2 lg.
Penguasaan zikir dan selawat jga memberi byk kesan positif dlm kehidupan seperti wujud satu kekuatan utk menjauhkan larangan agama melalui pintu taubat,rasa takut kpd tuhan &istiqamah dlm amalannya.Pembersihan jiwa drp sgl sifat2 tercela diterapkn dgn nilai keikhlasan,kejujuran,rendah diri demi mencapai keredhaan tuhan.
Rentetan itu,pengorbanan akal,hati dan rohani serta fikiran,emosi,perasaan dlm menempuh berbagai onak&duri.Didlm dunia yg penuh dgn ujian dpt memberi kesan yg menarik seperti terdidiknya dgn adab2 terpuji dgn kesbrn,rasa rendah diri dan berbudi pekerti.Namun peperangan dgn kehdk tuntutan nafsu sering berkecamuk samaada ingin melakukan perbuatan jahat.Tp dlm masa yg sama mrk blh tewas dgn tuntutan nafsu,akhirnya dia akan menangis bersendirian,sedih, pilu,rasa berslh dan akn menyalahkn takdirnya.
Kekangan hawa nafsu dr tuntutan peribadi pula seperti kebebasn,keseronokn,ketamakn dan kepuasanakan membw kpd pemborantakn jiwa yg diselimuti dgn penyakit takabur dan hatinya lbh keras utk mengenali dirinya.Suasana kekosongan yg dirasainya itu memandu akalnya ke arah bersifat ego dgn menerima takdir idup sewenang2nya tanpa usaha dan doa,nafsunya pula menerima sahut suasana keseronokan yg berpanjangn tanpa henti,jiwanya pula memberontak tanpa penyelamat manakala syaitan pula sebagai penasihatnya.
Usah kata pakar motivasi dpt menasihatinya, usah kata orang alim dpt mengajarnya erti kehidupan, usah kata saudara mara atau kawan2 sejati dpt membantu utk menyelesaikan mslh hidupnya.Walau bagaimanapun selgi dia belum bersedia dan blm rebah tersungkur,jgn harap dia akan berubah diri.Oleh itu,dia sdg leka utk menerima ujian bala malapetaka bencana yg lbh bsr lg. Diibaratkn hidupnya tkkn gembira tanpa kesrnkkn,namun hidupnya akn rosak punah dgn keseronokkn jg.
Hakikatnya,agama islam yg sejati menjd satu keperluan wajib kpd setiap makhluk.Apabila ada agama mka ada peluang utk mengenal diri dan mengnl tuhan.Knp setiap org berhjt kpd tuhan?krn manusia tdk dpt mengwl takdirnya dan nasibnya.Kebykn yg berlaku ialah lain yg dirancang lain yg terjadi.
Manakala hakikat pengenalan diri yg dikhdki sebenarnya ialah sentiasa dekat dgn tuhan,dkt dgn family dan dgn org yg tersayang.Dirinya dipimpin oleh kerahmatan tuhan sepenuhnya.Oleh itu apa gunanya kita berbangga dgn diri sendiri.sedangkan kita seharusnya berfikir dan menyedari siapakah diri yg sebenarnya, dari mana asalnya sdg dimana ia berada, utk apa ia dilahirkan dan apakah tanggungjawabnya dan akan kemana destinasinya.
Katakanlah dia sdh mengnli siapa diri seadanya yg lemah, hina,jahil dan miskin, namun asas agama yg dimiliki tdk mampu utk membw perubahn pd personalitinya. Memandangkan dia belum bersedia utk menginsafi setiap kesalahan yg dilakukan sepenuhnya.siapakah yg rugi?siapa yg untung?Tuhan tetp Tuhan, allah tetap di atas keagungannya.Tetapi adakh lyk baginya utk memaki dirinya sendiri semata-mata tdk mampu melawan kejhtn diri.Sdgkan dia lupa bhw dia dilahirkan dlm keadaan lemah selemahnya.Adakah munasabah ia menylhkan qada' dan qadar tuhan yg ditetapkn utknya?.
Semestinya kita perlu memahami apabila gelora nafsu syahwat tlh berkuasa dlm hati,maka inilah yg menybbkn anggota tubuh jatuh terlena tanpa sedar dlm jurang kejhtn, bermandikan lumpur maksiat dan bergelimang dlm kederhakaan.
Setlh hidupnya dipenuhi dgn kederhakaan maka takdirnya akan berubah kepada alam bencana,malapetaka dan ujian. Sewaktu itu kadangkala menybbkn seseorg akan terdetik dlm hatinya berhjt kpd bantuan dan pertolongan.Walaupun begitu,paling ditakuti adalah faktor2 yg menybbkn hatinya blh mati disbbkn tdk merasa risau dan sedih jika terluput @gagal dr menjlnkn kebaikan n ketaatan.Begitu jg tdk merasa menyesal jika terlanjur melakukan maksiat@kejhtn, seblknya dia blh rasa senang,rasa cukup dan gembira bila melakukan kebaikan.Apabila yg buruk jd baik disisinya maka lupalah dia pd keburukan itu.
Berkata syeikh wahab bin manbah:allah berfirman:"wahai anak adam(manusia)!taatlah perintah aku, dan jgn engkau beritahu kpdku ttg apa2 keperluan yg baik bgmu(jgn mengjr kpdku ttg apakah yg baik bgimu)sesungguhnya aku tlh mengetahui kepentingan hambaku.aku memuliakn sesiapa yg patuh kpdku dan aku menghinakan sesiapa sahaja yg mengabaikan perintahku. aku tdk menghiraukn kepentingan hambaku sehinggakan dia memerhatikan hak aku."
persoalannya:adakah kita penting disisi allah?apakah hak yg maksudkan dlm kata2 tersebut?

No comments: