Monday, November 16, 2009

DIALOG DGN ORG PUTUS ASA

Slm sejahtera kepada semua yg sudi mengikuti blog saya dari semasa ke semasa. yg pastinya anda semua akan terhibur dgn blog saya dan akan membuka minda.
Saya berhrp akan persembahkn dr semasa info2 yg menarik.Hari ini saya nk paparkn topik perdebatan saya melalui sistem pesana ringkas sms dgn hp. perdebatan saya dgn seorg itu yg sudah putus asa dalam hidupnya disbbkan berbagai ujian hidup yg tk dpt diselesaikan.

SIPOLAN:hei tuhan!!!aku tidak percaya kpdmu lagi.Mu tkder rugi sesen pun.Sbb mmg dah wajar sifat keji milikMu.Cakap tk serupa bikin.Aku tdk percaya lg pd keesaanMu,aku tk dpt untung apa2 pun dr percaya kpdmu. Selama ini aku duduk merajakanMU.aku meletakkan diatas segalanya.Rugi serta membuang masa idup aku mempercayai kehebatanMU.Rupanya MU perlakukan kpdKu dan menzalimi aku jer.Lbh baikMU tdk wujud dlm kehidupan aku.

AFZAM5607:Didlm sbtg pokok limau,ada buah yg manis,masam,pahit,sedap.blh dimakan dan dijual.jika kita tersilap memilih buahnya yg masam dan pahit,kita akan marah dan merungut.maka kita akan tebang pokok tersebut.tidakkah kita semua akan kerugian?

SIPOLAN:Lbh baik aku jadi IBLIS,yg pasti aku akan hebat.namaku "BALDOZA".Didlm neraka aku keje ngan JKR.Keje aku sebagai diver jentolak.tugasku menolak manusia jatuh kedlm kawah api neraka.yahooooooo!!!!
ya beda bedu.....celakalah puak2 dunia yg hidupnya hanya solat sampai hitam dahinya.duk bilang2 buah tasbih sampai lembik,halus,hancur.....habuk pun tarakk

AFZAM5607:Mintaklah laa Wahai iblis,Keje tu dah diambil alih org lain.Mu nk keje tu tk mencukupi syaratnya.Memandangkan sewaktu dulu Aku sudah berikan tugas kpdmu berkerja dan bersaing ngan puak2 syaitan Iblis,tapi mu tk larat.

SIPOLAN;Heiiii Tuhan!!MU bersifat gagah perkasa,aku tidak mengharapkan MU memikul kayu balak utk aku.MU kata MU Kaya,Aku tk mkn pun duit MU 1sen pun.MU kata Mu pengasih,aku berkahwin pun terpaksa bawa belanja kawin sendiri.MU kata MU Penyayang,Aku keje bertahun2 tk naik2 pangkat.Mu kata MU Hebat,aku tgk hantu masuk kampung yg tak sekolah duk menganggu manusia,tpi mu tk halau hantu tu,Tuhan tahik apa MU ni,Dlm Quran MU bagitau mcm2.....tpi MU belitla,MU putar belit MU auta la,MU wat zalim laa kpd manusia.MU patut upgrade la dirimu sendiri diabad alaf baru ni,jgn duk melampaui la.

AFZAM5607:mu ingat masa mu muda dulu,mu kata nk jadi hamba dunia,kemudian mu pilih nk jadi hamba syurga, pastu mu beralih arah jadi hamba syaitan,kemudian mu jadi hamba binatang,Mu jemu mu tukar status kembali jd hamba dunia semula,kemudian mu gila dan tamak kpd duit.Lalu AKU membawa mu jatuh kelembab kehinaan dan malapetaka,agar mu sedar siapa dirimu,tpi mu masih berdegil,Namun mu masih berdegil dan tdk merasa perit ngan bala yg aku kurniakan kpdmu.Mu kembali kepada hamba syaitan,sedangkan syaitan pun mitak tlg dgn aku dan mitak izin dgn aku jgk.

SIPOLAN:TIADA RESPON....MUNGKIN BERFIKIR.

AFZAM5607:Mu kata Aku kedekut,Mu mengambil kira sgt ngan aku dih....Cuba mu kira,adakah mu blh bayar kepadaku nilai yg AKU berikan mu nafas setiap ari soh soh soh soh...AKU tk mematikanMu lg krn AKU lbh suka tgk mu meronta2 dgn ujian AKU.oleh krn AKU nk tgk thp kesbrnmu.sebagaimana mu kata AKU zalim.AKU adalah tuhan segalanya.AKU nk tgk mu setakat mana mu mampu bertahan dlm idup.AKU nk tgk mu cabar AKU sejauhmana?

SIPOLAN;TIADA RESPON...........MUNGKIN SDG BERFIKIR.

AFZAM5607:Nabi ayub diuji dlm kehdupn dgn penyakit kudis yg bernanah dan busuk selama bertahun2 lamanya. istrinya pun tk thn dgn masalah itu.Nabi Isa diuji dgn kemiskinan "TOP ONE"org islam zmn skrg yg miskin pun tdk setaraf dgn kemiskinan nabi Isa.Nabi yusof diuji dgn penderaan dr kecil lg sehinggalah dewasa dan dipenjarakan.Berbeza pula ttg firuan yg blh hidup selama 400thn,knp dia blh hidup lama,krn dlm idupnya dia tk pernah jatuh sakit,hatta sakit gg pun tk pernah,dgn sbb itulah dia melayakkan diri sebagai tuhan.andai kata diri kita sendiri tk merasa sakit demam.maka blhla kita nk jdi tuhan atau syaitan iblis.

SIPOLAN:Heiii Dollah (bkn nama sebnrnya)!!!!tlh lama masa berlalu,mu letak ALLAH didepan dlm sgl hal. Bunyinya hmmmm......tamatnya ilmu ketuhanan mu didpn ALLAH.Tidak ada lg tanda bunyi apa2 dah.tk perlulah mu teriak tangis pedih pilu duka nestapa lg.Pulang dan blklah kpd asalmu,kepercayaanmu kpd keesaanNYA.ALLAH didpnmu,Mu ditugaskan melakukn semua perkara yg mu mampu....skrg ini mu masih dihdpn ALLAH.Lpskn&bebaskan dirimu dr sgl ikatan &sekatan.Hakikatnya mmg dr dulu lg aku nyata padaMU.MU buat segala pekerjaanMU,krn aku skrg ini mmgMU nyata pdku.Semua makhluk inginkan & merasakan drjt kelas "A+" ALLAH-AHMAD-AMIN-ARIFFIN-AKULAH AKU HU MAUJUD.

AFZAM5607:Wahai anak adam(manusia sekelian)!taatlah kpp perintahku dan jgn engkau beritahu(mengjr) kpdKU ttg apa2 keperluan yg baik bagimu,AKU tlh tahu kepentingan hambaKU.AKU memuliakan sesiapa yg patuh kpdKU dan AKU menghinakan sesiapa saja yg mengabaikan perintahKU.AKU tidak menghiraukan kepentingan hambaKU sehinggalah dia memperhatikan HAK AKU.

Situasi yg digmbrkan dlm kisah perdebatan ini (18sg).tujuan aku memegang watak tersebut sebagai wakil tuhan,memandangkn pemikiran dia sdh tdk normal dan tktau nk buat apa2 lg.Lalu aku mintak petunjuk dr ALLAH,hujah mcmna sesuai utk aku tenangkannya.
Aku mencuba utk membuka minda dia yg blh dikatakn separuh naik gila.Akhirnya alhamdulillah......dia kembali tenang &dpt menempuh ujian idup dgn seadanya.
Pada kisah asalnya,memang dasyat dan getirnya ujian hidupnya...aku terharu dan tumpang sedih gak.

No comments: