Thursday, November 12, 2009

APAKAH MEDITASI?

Meditasi ialah satu perbuatan duduk bersendirian dgn menumpukan sepenuh fikiran (emosi) terhdp sesuatu dgn mendlm. Amalan meditasi dlm terjemahan bahasa melayu ialah merenung ke dlm diri melalui bantuan minda sedar n minda bwh sedar.
Amalan meditasi kalau diterjemahkan dr bahasa arab ialah bertafakkur....manakala dlm amalan orang2 sufi bertasauf ialah dinamakan amalan muroqoboh.
Tujuan bermeditasi adalah utk mengenali diri @ membersihkan dlmn diri dgn menggunakan tektik tertentu. Amalan tersebut selalu diamalkn oleh semua bangsa. ianya adalah utk memperbaiki karekter, personaliti diri ke arah lbh positif. Kebanyakan amalan meditasi ini byk diamalkn dlm senaman yoga dan senaman2 lain.....sehinggakan pihak kerajaan tlh meletakkan senaman yoga diharamkn kpd org islam malaysia.Jadi oleh itu kita perlu memahami knp kerajaan mengharamkn.Kita kena tau konsep yg sebenarnya.
Sesungguhnya disebalik amalan meditasi byk memberi kesan kebaikan kpd diri seseorang.Ia juga dpt membuatkn anda menjd lbh tenang dan membantu anda menguasai kuasa konsentrasi. Tenaga dlmn kita akn meningkat apabila kita rajin mengamalknnya.sebagaimana ada hadis menyarankan umat islam rajin berfikir ttg diri...memandangkan betapa besarnya amalan berfikir terlebih baik dari melakukan ibadat 40thn....
Walaupun begitu, disebalik ibadat solat itu ada tersembunyinya nilai amalan meditasi yg selalu kita amalkan. Tpi ramai diantara kita tdk memahami rahsianya, secara tdk langsung ramai diantara kita jadi malas utk solat dan ada memandang ringan ibadat solat jd dgn sbb itulh ramailah tdk mengetahui keupayaan diri dan mudah terjerumus kpd maksiat.
Sepatutnya dlm ibadat solat merupakan perhubungan langsung diri dgn tuhan, ianya dpt membantu anda menambahkan cas tenaga, di dlm ibadat solat itu, mulut kita duk membaca ayat terkumat kamit, akal kita terjemahkan apa yg kita baca dan hati kita berfikir bhw meletakkan diri kita lemah hina,miskin jahil dan lemah. Maka dgn perhatian yg sepenuh hati kita akn dpt merasai kemanisan amalan kita...dan kehidupan kita semakin bersemangat dan hidup kita akan diwarnai dgn cahaya keikhlasan,keredhaan, keseronokan, penyerahan.
Berbalik kpd org2 sufi pula yg mengamalkan meditasi adalah menjadi kewajipan bg mrk, krn mrk ada teknik2 yg tertentu diajarkan oleh mahagurunya.dri situlah mrk akan mengalami perkembangan tenaga seperti boleh teleport,telepati,simulasi,astral travel,chanelling data, menambahkan frekuensi tenaga. Minda bwh sedar pula dpt merasai nilai kasih sayang yg abadi....agak sukar utk diterjemahkan.
Seandainya sesorg itu rajin mengamalkn meditasi haruslah ia amalkan pd masa selps magrib. Ianya hanya memejamkan mata dan membayangkan rupa kaabah @ maqam rasulullah @ kalimah allah muhammad....serta lidahnya membaca istiqfar sahaja. telinganya mendengar apa yg dibacanya.kemudian seandainya peringkat awal ia tidak mampu melakukan...sebagai contohnya.ia cuba membayangkan rupa kaabah.tetapi dtg rupa kekasihnya,mak ayahnya,atau musuhnya atau sapa2...itu adalah menunjukkan bahawa ia berjaya menolak file2 itu terlbh dulu. diibaratkan mcm recycle bin file tu...kalu ia mencuba lg....akhirnya ia akan berjaya dpt memfokuskan pada subjek yg saya sarankn...
Faedahnya akan membuatkan dia menjadi lbh tajam, fikiran akn lbh tenteram n hati menjd aman. Lama kelamaan sikapnya akan berubah menjd lebih baik dr sebelumnya tanpa sedari. Kpd org awam yg pernah mengamalkan meditasi dan tdk mengetahui ilmu tasauf, aku berpesan supaya jgnlah mencuba utk membaca ayat2 yg pelik2 dan panjang2....hanya memadai baginya menyebut kalimah istiqfar dan selawat sahaja. Kalau ia ingin menambah power jati dirinya yg lebih mantap...blhlah dia menyertai pengajian tasauf yg lebih konsisten. Bacaan2 pun jauh bunyi dan sebutannya.
oklah!!aku mitakmaaflah...aku tulis ringkas2 jer...kalu nk tanya ker nk komen...sila2lh....jgn malu2....aku sudi berkongsi pengalaman ngan kalian semua.

No comments: