Thursday, November 12, 2009

PERIHAL TTG FILEM

Slm sejahtera kpd semua....ari ni aku ingin mengulas bebrp perkara mengenai filem melayu n filem omputih.......knp byk sgt perbezaan jln cerita antara bangsa melayu n omputih ni erk?adakah bangsa melayu kita bodoh2 belaka?atau pengarah filem ikut cerdik dia saja n ikut lojik dia semata2? atau sekadar ingin mencari keuntungan semata2?....sepanjang kehidupan aku laa...tk pernah pun aku turut simpati dgn jln citer melayu ni,mcm nk menangis ke,ada rasa insaf ker?...kalau aku tgk citer indon tu...ada gak feelingnya mcm sedih dan insaf........sesungguhnya agak memalukan aku ngan kualiti filem melayu....kenapa erk?apa-apapun aku lbh berbangga filem tan sri p.ramlee....di dlm citernya mempunyai seribu makna dan pengajaran...manakala filem melayu skrg ini hanya berlatar belakang glamour semata-mata.berlumba2 utk menunjukkan kecantikan n kehenseman masing2...adoiii!!!pening aku....antara contoh citer melayu kini seperti citer: 1)Suara hati 2)Rahsia hati 3)Gadis cuci 4)awan dania 5)bio nik 6)Cinta gila 7)sicapik 8)aku dan kau 9)citer hantula.. 10)macam2 citer la aku nk sebut.naik malu plk aku.....kalu nk tgk citer melayu baik tgk citer lawak jer...kalau lawak astro punya tajuk alamak....lagi pening aku tgk.....

kesimpulannya tdk menunjukkan pengajaran sikitpun.....hanya sekdr utk berhibur dan utk menghilangkan rasa boring......tp aku rasa bertambah boringla....80% jln cerita berkisar ttg Cinta n Cinta 3 segi n Cinta 4 segi dan Anak-anak rebut harta pusaka dan berebut pangkat.......Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, kereta pulak semuanya power2 gila......apa laa punya jalan cerita camtu.......
Jadi dlm blog aku ni rasa nk luahkan tkpuas hati dan aku rasa terpanggil lak nk membuat cerita melayu yg luarbiasa...macam citer omputih punya.....tp apakan daya...tkder kenalan dgn puak2 perfileman....macam ada satu citer melayu yg aku tgk.....punya laa bangang pengarah citer.... tak peka pada persekitaran...lakonan yg dibawa oleh mustafa kamal dan nanu baharun.....dlm babak diluar pejabat, ada jam dinding dan menunjukkan pukul 9.30 pagi...pastu mustafa kamal masuk dlm bilik pejabat nanu baharun menunjukkan pukul 2ptg......
hahahahahahaha!!!!!!nakal laaaaaaaaaaaa.....mcm citer melayu gak yg memegang watak awek kilang, rumah awek kilang tu plk mesti cukup lengkap laa brg2 umah...mcm Ada TV 29?, Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. kalau babak polis plk....terpaksalaa pegawai polis yg sebenar tu hanya memegang watak tambahan...tpi baca dialog mcm baca buku...hahahahah!!!!ada plk artis memegang watak dialah pegawai penyiasat atasan, dialah jadi forensic, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat.....

Yg paling aku nk ketawa besar.....Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan ‘kepala’Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. (Topi kuning utk pekerja buruh la bang ).hahahah!!!!!!!!!!!macamana laaa otak pengarah dan penerbit yer.....sian plk aku tgk....
Ok!!!berbalik citer omputih yg aku tlh tgk berthn2 lamanya....mcm citer 1)stardust 2)hellraiser 3)the 14floors 4)parking 2. 5)the reaping 6)the matrix 7)the one 8)the jumpers 9)the mist 10)joan of arc

apakah istimewanya citer omputih ni....didalam citernya itu ada unsur2 ketuhanan, ketidak percayaan kewujudan kpd tuhan dan iblis....ada gak unsur ttg fakta falsafah n sejarah....sains...
metafizik...paranormal...budaya agama....motivasi.... pengkajian...mistik...mencari kebenaran hakiki..mencari petunjuk.....semua unsur2 begini dicantumkan dlm sesebuah filem.....hebat...otak kita akan berkembang...dan info2 pun kita dapat....kita plk blh terjemahkan dalam kehidupan seharian...dan mcm2 lagi laa faedahnya...oklah...nantila aku akan bawakan beberapa contoh filem yg menarik hatiku...cukup hebat jalan citer omputih ni.....

.

No comments: