Monday, September 9, 2013



JALAN YANG LURUS DAN JLN MENCARI ILMU TALAQQI:

(surah al an'aam 153): Dan Bahawa Sesungguhnya Inilah jalanKu (ugama Islam) Yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.


bahawa kekeliruan manusia pada jalan kebaikan masih dapat di atasi....sekiranya ia mahu mengikuti petunjuk quran dan hadis melalui guru2 yg ahli dalam bidangnya...

tetapi apabila HATINYA masih keliru lagi dgn petunjuk2 yg jelas itu, ini adalah disebabkan pengaruh HAWA NAFSU dan ditundukkan oleh SYAHWAT. maka AWAS! perkara ini dgn mudah dapat menutup segala pintu kebaikan sehingga buta segala2nya.

Apabila MATA HATI telah buta, maka sangat susahlah di ubatinya dengan disembuhkan oleh penawarnya berupa penyesalan, taubat, yang di ubati oleh DOKTOR PENYAKIT HATI YG KOTOR......

Ketahuilah...dalam belajar boleh jadi sesat, dlm mengajar boleh jadi sesat...dalam amalan pun boleh jadi sesat........


Metode Mendapatkan Ilmu yang Benar: Belajar Dengan Guru

Ilmu yang benar harus memiliki sanad riwayah, sanad dirayah dan sanad tazkiah. Sebab ilmu bukan hanya sekedar maklumat saja tetapi ketika seseorang belajar dengan guru di sana dia akan diajari adab talaqqi, adab menyampaikan ilmu, adab jika terjadi perbedaan, adab kepada ulama dan adab percaya diri.

Orang-orang yang tidak belajar dengan guru akan mudah terjebak dengan kesalahan terutama jika terjadi perbedaan pendapat. Lebih dari itu orang-orang tersebut bisa mengatakan “Jika Kamu tidak sependapat dengan saya berarti kamu lawan saya”. Dan hal inilah yang memperlebar jurang pembatas antara umat Islam.

Mari lihat sahabat nabi dan salafus saleh. Mereka berbeda pendapat tetapi tetap saling mendengarkan dan saling menghormati.

Syekh Ali Jum'ah
Mantan Mufti Mesir




1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)