Tuesday, June 1, 2010

UJIAN HIDUPKU

Salam bahagia salam ketenangan.....tidakku sangka panas ditengahari tapi rupanya hujan jugak yer.... begitulah ujian,masalah,cabaran,bala,malapetaka, yg terpaksa dilalui dan ditempuhi oleh setiap manusia yg sentiasa percaya kepada tuhan......iman seseorang yg dapat membezakan antara apa itu ujian apa itu maksiat apa itu bala apa itu nikmat......jadi di sini saya ingin berkongsi sedikit kisah malang yg berlaku kepada saya sekeluarga...kereta mewah dan mahal dan selesa yg baru saya miliki dalam dua bulan ini yg memiliki rupa yg cantik putih berseri2.....kini sudah hancur dimakan besi pembahagi jalan....kejadian ini berlaku dihighway dari kuantan menghala ke pekan selepas persimpangan ke tanjung lumpur,sungai soi.kejadian ini berlaku pada kul 5 petang.

ketika kejadian ini berlaku....saya sekeluarga menikmati keselesaan kereta camry ini,dengan kelajuan 150km sejam,ketika hujan mula turun,saya cuba memperlahankan kelajuan itu,lebih kurang ia turun kepada 100km sejam, entah tetiba dalam selekoh biasa saja........kereta saya berpusing2 sebanyak 3 kali.....pada waktu itu, saya kelu sekejap dan tktau nk buat apa....kemudian datang seseorang yg ingin memberi bantuan....dan menyuruh kami sekeluarga keluar dari kereta itu..memandang kereta2 dari arah sana yg begitu laju.....

dan ada beberapa org cuba datang menolak kenderaan saya ke tepi....alhamdulillah semua keluarga saya tidak mengalami kecederaan.....saya pun ada terfikir,kenapa perkara ini berlaku yer.....hairan bin ajaib.....inilah yg dinamakan takdir allah...dia melakukan kepada sesiapa sahaja....tidak kira tua atau muda,miskin atau kaya..berilmu atau jahil....org yg alim atau jahil....dalam hal ini saya sudah ceritakan di dalam bab ujian hidup dalam tajuk yg lepas2.......kalau setakat nk cakap saja dan tidak pernah mengalami kesukaran hidup....tk perlu laaa bercakap besar sejauhmana utk menempuh sebarang ujian hidup.....oklah nanti saya sambung lagi citer ini....sekian terima kasih...

No comments: