Monday, February 22, 2010

APA MATLAMAT HIDUP 02(SAMBUNGAN LPS 01)


 Dalam kehidupan seharian ada juga orang yang dipaksa oleh takdir supaya terjun ke dalam lautan tajrid(meninggalkan ikhtiar usaha).Orang ini asalnya tergolong di dalam kumpulan ahli asbab(yg perlu berusaha) yang hidup menurut hukum sebab musabab seperti orang ramai. Kehidupan dalam daerah asbab(sebab) itu tidak menambahkan kemantapan rohaninya.Dia perlu membawa satu anjakan paradigma,iaitu suatu perubahan dalam bidang kehidupan, baharulah rohaninya boleh berkembang maju. Bagi tujuan menambahkan kekuatan kerohaniannya, takdir memisahkannya daripada apa sahaja yang menghalangnya daripada berjalan menujui allah.

    Pada peringkat permulaan menerima kedatangn takdir yg demikian, sebagai seorang yg masih terikat dengan hukum sebab akibat(ahli dunia),dia akan berusaha sedaya upayanya untuk menahan takdir yang tidak diingininya itu. Bila dia tidak berdaya menolong dirinya sendiri dia akan meminta pertolongan dengan orang lain yang mempunyai kelebihan dan kemampuan.Kuasa yang ada dengan manusia tidak mampu juga menolongnya menyekat kemaraan takdir yg mendatanginya itu, seperti mengalami penyakit yg teruk atau mengalami kemiskinan papa kedana,sikapnya bertambah celaru & rumahtangga hampir kucar-kacir ataupun sebagainya

    Dia boleh mengadakan sebab tetapi akibat(keputusan daripada sebab yang dilakukan itu) yg diharapkan tidak berlaku.Dia menghadapi keadaan di mana hukum sebab akibat tidak berdaya menembusi benteng takdir (maksudnya lain yang dicitakan yang pula yang dapat).Setelah puas berusaha dan meminta pertolongan orang lain, dia tidak ada pilihan lagi kecuali lari berhadapan dengan allah.Dia merayu sambil menangis, memohon agar allah menolongnya, supaya melepaskannya daripada takdir yang menimpanya itu. Walau bagaimana sekalipun dia merayu namun tangan takdir yang mencengkamnya tidak juga terlepas.

    Akhirnya dia tidak berkuasa melawan lagi. Dia mengaku kalah lemah,hina,jahil,miskin dan tunduk kepada perjalanan takdir yang menguasainya.Maka Redhalah dia dengan apa juga takdir yang sedang menimpanya dan yang akan ditempuhinya. Dia tidak lagi merayu kepada allah lagi bahkan dia mendapat suatu aura keyakinan dan sebaliknya dia menyerah bulat-bulat kepada allah. Tidak ada lagi ikhtiar, pilihan dan kehendak diri sendiri.(jadilah dia seorg ahli ketuhanan)

    Jadilah dia seorang hamba Allah yang bertajrid(meninggalkan usahanya)sepenuhnya. Bila seseorang hamba benar-benar bertajrid maka Allah akan menguruskan kehidupannya segala-galanya.Sebagaimana contoh yang berlaku kepada para wali-wali dan beberapa banyak binatang yang melata yang tidak sanggup membawa rezekinya.

    Cuba kita tengok corak kehidupan seekor cicak,ianya berkaki empat dan merangkak-merangkak di dinding dan siling rumah,tetapi perlu mencari rezeki melalui sumber makanannya berbentuk serangga yang berterbangan, kalau kita nisbahkan kehidupan cicak lagi yang terlebih awal memprotes Allah yang menjamin rezekinya yang belum tentu cicak perolehi. Tetapi dengan kuasa allah,sedikit usaha cicak menantikan mangsanya dicelah-celah lampu,lalu dibawa datangkan oleh allah beberapa ekor serangga untuk menjadi santapan cicak itu. Sepatutnya dan sewajarnya cicak pun perlu terbang juga la....

    Tengoklah betapa hebatnya ciptaan allah.Tidak ada sesuatu pun yang dapat menghalang pekerjaan allah,hanya manusia sahaja yg tahu mengeluh mengeluh mengeluh dan tidak berpuas hati dengan kehendak allah dan dengan mudah melarikan diri supaya dapat berada dalam dunia TAJRID.

    Allah Maha Mendengar Maha Mengetahui.(Ayat60:al-Ankabut )
Perhatikan pula kepada Makhluk Tuhan seperti burung,ikan,ulat,semut, kuman dan berbagai-bagai lagi tidak memiliki kebun dan kilang makanan.Mereka adalah ahli tajrid yg dijamin rezeki mrk oleh Tuhan.

    Manusia tajrid juga dijamin rezekinya oleh Tuhan. Bukan sekadar rezeki yg dijamin oleh Tuhan,malah segala aspek kehidupannya diuruskan oleh Tuhan. Tuhan mencabut kehendak dirinya yang lama dan digantikan-Nya dengan kehendak yang lain yang sesuai dengan kehendak-Nya. Tuhan memeliharanya daripada melakukan apa yang Dia murkai.Apa sahaja yang Dia mahu hantarkan kpd hamba-Nya yang bertajrid,ditapis-Nya agar ia tidak merosakkan iman dan iktikadnya.Dia memelihara hamba-Nya yang demikian drpd gangguan manusia lain yg tdk mengerti. Dia yang membela hamba-Nya yg demikian yang teraniaya.

    Penjagaan Tuhan terhadap hamba-Nya yang bertajrid melebihi penjagaan seorang ibu terhadap anaknya yang masih bayi.Begitu juga dari apa yang berlaku kepada kehidupan wali agung pada zamannya iaitu saidatul rabiah adawiyah.Allah menghalang tangan manusia yg kotor dan aniaya drpd sampai kpd hamba-Nya yang menyerahkan urusan kepada-Nya.

    Tanda Allah meletakkan seseorang hamba-Nya itu dlm daerah tajrid adalah Dia memudahkan baginya rezeki dan penyelesaian masalahnya dgn cara yg tidak disangkanya.Jiwanya dijaga agar sentiasa tenteram walaupun berlaku kekurangan rezeki atau dia ditimpa oleh kesusahan.Allah membela hamba-Nya yg bertajrid secara langsung atau dihantarkan-Nya makhluk-Nya untuk membantu hamba-Nya itu.Orang yang berperang dengan hamba Allah yang bertajrid sebenarnya berperang dengan Allah krn hamba tersebut telah menyerahkan segala urusannya kpd Tuhannya dan Tuhan menghantarkan tentera-Nya yang tidak kelihatan bagi melindungi hamba-Nya yang bertajrid itu.

     Seseorang hamba perlulah menerima dengan rela kedudukan yang Tuhan kurniakan kepadanya.Berserahlah kepada Allah Yang Maha Mengerti dan Maha Mentadbir.Apa yang penting dilakukan bukanlah mengubah dgn serta merta bentuk kehidupan yg sedang dimiliki.Tumpuan awal hendaklah ditujukan kpd mengubah suasana hati walaupun suasana kehidupan belum berubah.Ketika masih dlm daerah asbab tidaklah wajar jika seseorang mencampakkan segala-galanya.
    Mulailah dengan kehidupan yang sedia ada tetapi dengan suasana hati yang berbeza. Hati hendaklah dipaksakan supaya sentiasa mengingati Allah, ada hubungan dengan-Nya. Segala sesuatu dan segala perkara hendaklah dilihat sebagai ada pertalian dengan urusan dan pentadbiran Tuhan. Tidak ada sesuatu yang bebas bergerak sendiri tanpa tadbir Ilahi.

    Beriman kepada Qadak dan Qadar memainkan peranan yang penting dalam tarekat kehidupan harian. Qadak dan Qadar adalah urusan Tuhan. Apa sahaja yang dinisbahkan sebagai urusan Tuhan walaupun boleh dijelaskan melalui bakat dan nilai yang ada dengan manusia tetapi maksud yang sebenar melampaui penjelasan tersebut. Beriman kepada Qadak dan Qadar mengandungi penyerahan tanpa takwil terhadap apa yang tidak mampu dihuraikan secara terperinci melalui kekuatan akal, logik dan dalil. Walau bagaimana pun bolehlah dikatakan Qadak dan Qadar adalah suasana Ilmu Tuhan mengenai segala perkara yang Dia berkehendak menciptakan. Suasana dalam Ilmu Tuhan adalah awalnya itulah akhirnya dan zahirnya itulah batinnya, tidak ada perpisahan. Penciptaan manusia pertama dengan penciptaan manusia terakhir tidak ada jarak masa, ruang dan zaman dalam Ilmu Tuhan, tetapi perkara tersebut ada pada penciptaan yang nyata atau makhluk. Oleh sebab itu Tuhan mengetahui hal-ehwal manusia pertama dan terakhir sekaligus. Tuhan mengetahui yang azali dan yang abadi sekaligus. Tidak ada sesuatu yang melindungi sesuatu yang lain pada pengetahuan Tuhan. Tuhan mengetahui roh seseorang dan pada masa yang sama juga Dia mengetahui jasadnya. Tidak akan berlaku keadaan Tuhan tersalah meletakkan roh kepada jasad yang bukan untuknya. Roh adalah urusan Tuhan. Segala maklumat yang berhubung dengan penciptaan sesuatu makhluk itu telah disimpankan pada roh urusan-Nya itu. Roh urusan-Nya akan bergerak menurut ketentuan yang Tuhan letakkan padanya dan ia mengheret yang di bawah jagaannya menurut ketentuan yang sama. Dengan cara yang demikian apa yang Tuhan telah tentukan pada Ilmu-Nya berlaku dalam alam makhluk.

 Qadak dan Qadar memperkenalkan Kudrat, Iradat dan Ilmu Tuhan yang menguruskan segala perkara mengenai makhluk seperti penciptaan, keutuhan sebagai ciptaan yang mampu mengeluarkan kesan dan ciptaan itu menjadi asas kepada kewujudan di dunia dan di akhirat. Medan takdir menjadi cermin yang padanya manusia dapat melihat sesuatu mengenai Tuhan dan melaluinya manusia mengenal Tuhan. Beriman kepada Qadak dan Qadar mempereratkan hubungan hamba dengan Hadrat Tuhan yang “Dia beserta kamu walau di mana kamu berada”; “ Ke mana kamu hadapkan muka kamu di sana ada Wajah Tuhan (perihal tentang Tuhan”; “Tidak ada daya dan upaya melainkan beserta Allah”. Tanpa iman kepada Qadak dan Qadar tidak boleh wujud hubungan yang erat di antara hati hamba dengan Tuhan.

 Beriman kepada Qadak dan Qadar juga membuatkan manusia mengakui keberkesanan bakat-bakat yang Tuhan kurniakan kepadanya menyertai penciptaannya. Pengakuan tersebut membuat manusia menghargai bakat-bakat kurniaan Tuhan itu dan menggunakannya menurut peraturan Tuhan demi mencari keredaan-Nya. Beriman kepada Qadak dan Qadar cara begini membuat manusia melihat bakat-bakat dirinya sebagai alat yang Tuhan amanahkan kepadanya untuk dijaga dan digunakan sebaik mungkin. Alat-alat tersebut akan diserahkan kembali kepada Tuhan, Pemilik sebenar yang akan memerikasanya.
 

4 comments:

myman2u said...

memang artikel nie paling best...mantap...mantap...

afzam5607 said...

terima kasih myman2u....ada lagi episod ketiga....nanti selesai keje urusan dunia plk.....sabar menanti dan..kalau blh baca lagi artikel2 yg lepas2 dulu....

zakir932 said...

assalamualaikum tuan yang bestari, aku berdiri menanti mentari tuk membakar seluruh alam mimpi. bagaimana berlari di atas duri sedang hati ku terpikat pada kasut high cut...,

penjelasan tajrid yang luas benar malulah baca artikel nih... malu pada cicak, pada ulat malu pada segala hewani. malu besarrrrr punya.

zakir musykil sikit walaupun sepatutnya tak layak untuk menyentuh topik tajrid.... apakah bezanya maqam tajrid dengan maqam tawakkal(mayat) pada urusan keduniaan. hmmm macam sama jerrr pasti ada bezanya kan.....

afzam5607 said...

waalaikumusalam tuan zakir....masalah ttg tajrib dan asbab ada bezanya dan masalah mayat itu hal lain....anda nantikan pula episod ketiga ttg tajuk ini akan dtg..memandangkan saya tkder masa lagi nk luangkan....tunggu laa sehari dua lagi yer....