Saturday, February 20, 2010

PENYAKIT@MAKRIFAT?

Penyakit fitrah semulajadi yang disediakan oleh allah kepada manusia sejagat adalah penyakit yang ringan-ringan biasa kita dengar,penyakit itu berbentuk batuk,selsema,pening,demam,sakit perut......penyakit ini tidak mengenal rupa samada lelaki mahupun perempuan,muda,tua,besar atau kecil.....kenapa penyakit ini sering menimpa kepada setiap keluarga?

Ya!!inilah pengajaran kepada kita semua bahawa setiap penyakit-penyakit ringan seperti ini memberi makna yang begitu dalam kepada kita untuk dihayati.....tetapi ramai yang terlepas pandang dan menganggap ianya suatu perkara biasa,sedangkan dari sudut pegangan agama syariat dan tasauf sebenarnya ialah supaya kita sentiasa menghargai kesihatan,menghargai masa,mengawal kedudukan ketika bersosial,menjaga persekitaran,menjaga perbualan,menjaga hati...

Sebagaimana kalau kita lihat daripada televisyen suatu rancangan siaran langsung ditayangkan memberi penekanan dari sudut menjaga kesihatan,memilih pemakanan,bersenaman dan bla bla.......sebenarnya perkara itu bukanlah suatu disiplin yg pelik kerana semua orang boleh melakukan.Tetapi ada juga yang mengabaikan dan menganggap syarahan dan ceramah mengenai kesihatan ini suatu perkara biasa sahaja untuk didengar.Berlainan pula Kalau kita tengok corak kehidupan orang dahulu kala,dan kehidupan orang-orang di kampung sekarang,tidak ada masalah pun dengan pemilihan makanan.

Mari kita tengok kepada Masyarakat melayu islam zaman skrg ini terlalu leka,lupa kepada kebesaran allah,melupakan keagungan allah,tidak berterima kasih kepada allah dalam setiap perkara yang berlaku dalam kehidupanya,tidak menghargai pemberian allah,tidak bergembira untuk mendekati allah,

Apabila seseorang terkena tempias penyakit-penyakit ringan itu timbullah nilai-nilai tidak baik bagi dirinya,bila terasa lemah, letih,pening,sakit kepala ...al keluarlah bahasa cantik-cantik seperti..."cilakak betul,aku demam ari ni"cis...selsema pulak dah.... ini kerana terhidup bau asap laa ni" menatam betul,aku makan pun tkder selera....eeeiii teruklah" adoiiilaah aku makan ubat pun tk sembuh2 jugak..apa punya ubat laaa".sakitnya mula semakin teruk dan mulalah hatinya berbisik,allah di mana?allah buat apa sekarang?allah tidak sayang kepadaku?apa laa allah ni,...dan mengeluh dan tidak berpuas hati dengan penyakit yang menimpanya.....tengoklah manusia sekarang,begitu keras hatinya...

Cubalah bayangkan sikap manusia sekarang....kalau anak-anak yang demam pulak,apa reaksi ibubapa....dimanjakan dan dibeli macam-macam ubat agar anaknya sembuh....makan itu tidak boleh makan ini tidak boleh,berpantang ajal maut entah apa-apa....fuh!!penat melihat reaksi mereka....sedangkan allah ada dimana-mana,allah sentiasa melihat kita,tiada setitik pun nilai lemah,hina diri memohon hajat, memohon daripada allah di atas setiap perkara yang berlaku...setelah bersusah payah berubat berjampi sana sini berpantang makan minum, nilai keikhlasan bermanja dengan allah tidak terlintas dalam hatinya.
Sampaikan penyakit ringan-ringan pun menjadi bertambah serius dan sukar untuk sembuh.

Apatah lagi kalau manusia mengalami penyakit yang pelik-pelik dan musibah penyakit yg tidak sembuh-sembuh.apakah perasaan mereka.tujuan sebenarnya allah ingin mengajar kepada kita tentang kesedaran menjadi manusia yg sentiasaaaaaaaaaaaaa berhajat kepada allah.

Hidup kita tidak boleh lari dengan kehendak allah.setiap perkara baik atau buruk yang berlaku semestinya memerlukan penghayatan dan menjiwai perwatakan kita ini untuk diselami bagi mencapai makrifatullah.

Waduh-waduh!!sikit-skit pasal makrifatullah....hebat mana sangat gakkk nk cerita pasal itu kalau bukan ahlinya dan kalau bukan yang sudah menjiwainya dan yang sebetulnya kalau orang sudah mencapai tahap itu,kebiasaanya mereka hanya berdiam diri sahaja....tidak ada gunanya diceritakan kepada sesiapa kerana tahap merasai kemanisan dan kepahitan itu agak jauh dan tidak boleh diambil contoh dan ditiru gaya hidupnya.

Apa-apapun,saya akan membuka sedikit ruangan tentang makrifatullah itu sebagai daya tarikan dan semangat kepada mereka yang berminat sahaja.Pendedahan ini tidak layak untuk difahami kalau orang yang tidak ada aura luarbiasa dan pemikiran diluar kotak,dalam bahasa mudah ialah (orang gila-gila ketuhanan).

Jika ada orang mendakwa dirinya bermakrifat dengan Hakikat Muhammadiah dan Insan Kamil sedangkan dia berada pada jalan yang berbeza daripada jalan wali-wali,jalan sahabat,jalan-jalan susun jalur sampai kepada Nabi Muhammad s.a.w, sesungguhnya dakwaan orang itu adalah tidak benar. Orang berkenaan telah diserkup oleh kekeliruan di suatu peringkat dalam perjalanannya.Pencariannya belum berakhir. Kebenaran yang sejati belum ditemuinya.Mungkin kesan kefanaan(terbuka tabir kecacatan diri) dan mabuk asmara belum terhapus sepenuhnya daripada hatinya.

Tanda seseorang itu belum pulih daripada kefanaan, mabuk dan kebaqaan(musyahadah)adalah dia masih mencari-cari hakikat dirinya, darjat dirinya dan mengintai-intai kalau-kalau namanya ada dalam senarai orang yang diredhai allah.Dia masih lagi melihat hakikat dirinya pada darjat ahli ketuhanan, masih dikuasai oleh suasana Ilmu dan dia tidak berselera melakukan amalan syariat.Dia masih lagi dalam keadaan menanti-nanti sesuatu yang dia sendiri tidak tahu apa yang dinantikannya.Pegangan hatinya sudah sampai ditahap yakin,tetapi masih lagi tiada sifat berharap dan takwa(maksudnya harap tak harap).susulan itu,akalnya masih lagi ditahap berpegang pada ilmunya, sedangkan makrifat tiada batasan.kefahamannya diluar sifat akal.

Orang seperti ini perlu berzikir banyak-banyak,membaca aurad mengikut jumlahnya,sentiasa bermuraqabah(meditasi tasauf)mengucapkan salawat banyak-banyak, mudah-mudahan dia mengenali sifunya,wali-wali dan Muhammad Habiballah yang sebenarnya sebagai landasan pegangan akidah yang tepat bagi pengesahan yang kukuh di atas susun rankaian rasulullah. Bila Muhammad Habiballah sudah dikenali dan walinya maka semua pengalaman kerohanian yang sudah dilalui akan menjadi kenangan manis.Ia menjadi modal bagi seseorang mencari keuntungan di dalam syariat. Syariat adalah medan perniagaan yang luas. Modal yang tidak dilaburkan di dalam syariat(fekah islam) tidak akan berkembang. Lama kelamaan modal tersebut akan kehabisan.

Ada orang yang telah mengalami hakikat makrifat mendapati sukar untuk masuk semula kepada syariat. Bukan dibuang syariat dan bukan dipegang syariatnya. Sekalipun mereka tidak membuang syariat mereka lebih suka ‘membawa diri’ daripada menyertai kegiatan orang ramai seperti yang dianjurkan oleh syariat. Ada di antara mereka yang tidak bersembahyang Jumaat bersama-sama dengan orang ramai.Mereka tidak mencegah kemungkaran yang berlaku di hadapan mata mereka. Mereka tidak mengajak orang lain kepada yang makruf. Sikap menyepi diri biasa ditemui pada orang yang melalui jalan hakikat.mereka tidak melarang atau menyuruh,tetapi mereka lebih kepada berdiam diri seribu bahasa.(awas!!!huraian ini perlu kepada penjelasan yg panjang).

Bukanlah pengetahuan (ilmu) dan pengenalan (makrifat) yang menandakan seseorang itu sudah sampai ke penghujung jalan. Selagi ada ilmu dan makrifat selagi itulah jalan belum tamat. Tanda seseorang itu sampai ke peringkat akhir adalah apabila tidak ada lagi pengetahuan dan tidak ada juga makrifat, kedua-duanya mengaku kalah di hadapan Allah s.w.t. Apa yang ada hanyalah kejahilan hakiki. Tidak ada lagi pendapat tentang Tuhan juga tidak ada walau satu bentuk pun pengenalan mengenai-Nya.

Pada ketika itu hamba(manusia) dengan segala kerendahan hatinya mengakui bahawa tidak ada sesiapa yang mampu memecahkan benteng keperkasaan-Nya yang melindungi keesaan-Nya. Pengetahuan sebenar tentang Tuhan adalah tidak tahu. Pengenalan sebenar tentang Tuhan adalah tidak kenal. Setinggi-tinggi ilmu dan makrifat yang boleh dicapai adalah pengakuan bahawa hanya Dia yang kenal Diri-Nya. Saidina Abu Bakar as-Siddik yang sentiasa benar telah mengatakan: “Maha Suci Tuhan yang tidak mengadakan jalan untuk Dia dikenali melainkan memberi kita kesedaran dan pengetahuan yang Dia tidak mungkin dikenali”.
Akhir kata....cukuplah dulu utk ruangan ini,mudah-mudahan kita akan bertemu lagi,sekian terima kasih wassalam...

Tuesday, February 16, 2010

APA MATLAMAT KEHIDUPAN?


APA MATLAMAT KEHIDUPAN 01


Setiap orang yang hidup dalam dunia ini membina kehidupan masing-masing berdasarkan dorongan naluri semulajadi seperti keinginan berkeluarga, mencari rezeki, memiliki tempat tinggal, memiliki kereta yang lebih selesa dan sebagainya.Setelah dorongan naluri masih banyak yang boleh mensejahterakan kehidupan di dalam alam ini.Hasilnya seseorang itu akan bertindak melulu dengan penuh kekalutan,kesibukan,ketamakan, penipuan supaya berjaya memiliki sesuatu seperti pekerjaan yang baik, tempat tinggal yang selesa dan kemudahan asas yang lain yang diperlukan.

Akhirnya Masing-masing sudah berkeluarga, hidup bahagia bersama isteri dan anak-anak.Namun tidak berapa lama kemudian, Hidupnya dirundung berbagai masalah,keadaan rumahtangga mula kucar kacir, sedangkan pada waktu dahulu tujuan dan matlamat hidupnya ingin mencapai apa yang ingin dimiliki tidak mengikut saluran betul dalam agama.Baginya Bukan mudah mahu membina kehidupan yang selesa dan bahagia itu. Seseorang itu perlu melalui kesusahan dan pengorbanan bagi memperolehinya. Adakah jika seseorang itu mahu memasuki bidang kerohanian dia mesti meninggalkan atau membuang apa sahaja yang telah dimilikinya itu? Patutkah dia meninggalkan pekerjaan, rumah tangga, isteri, anak-anak dan masyarakat lalu lari ke hutan dan gua?

Oleh kerana keadaan mula bercelaru lalu mereka cenderung kepada aliran agama,ada yg sanggup mengikuti jemaah yang entah apa-apa,ada yang terus meninggalkan tanggungjawab ke atas anak-anak isteri, ada yang menyertai jemaah agama yang menyesatkannya, ada pula yang menyertai jemaah yang betul lalu gemar mempelajari ilmu untuk mengenal diri dan disebalik pelajarannya itu telah menjadikan kehidupan nabi,sahabat dan wali-wali yang dibaca daripada buku-buku sebagai role model.Aspek kewalian yang paling menarik perhatian mereka adalah karamah.

Karamah dianggap sebagai bukti ketinggian darjat seseorg wali itu.Kebolehan wali mengeluarkan karamah dikaitkan dgn sifat zuhud dan bertawakal penuh yang dimiliki oleh wali tersebut.Orang yg berminat kepada ilmu kebenaran hakiki itu mengandaikan jika mahu memperolehi pangkat kewalian dan boleh mengeluarkan kekeramatan, perlulah dia memilih hidup BERTAJRID (sepenuhnya dengan meninggalkan ikhtiar).

Seseorang itu perlu bertawakal sepenuhnya kepada Allah.Sikap melulu BERTAJRID(meninggalkan ikhtiar) membuatkan seseorang meninggalkan pekerjaan,isteri, anak-anak,masyarakat dan dunia seluruhnya. Dia lari ke hutan, ke puncak gunung dan ke gua-gua.Dia mengasingkan dirinya drpd segala-galanya yg dia anggap blh menghalang perkembangan kerohaniannya.

Ketika di dlm pengasingan itu dia meniru cara hidup wali-wali.Dia memaksa dirinya supaya menjadi kuat beribadat dan berzikir. Tidak mempedulikan keselamatan dirinya dan tidak mengambil tahu apa yang berlaku di sekelilingnya.Nasihat orang yang tidak sekepala dengannya tidak akan diterima,memandang sebelah mata dari apa yang berlaku ke atas dirinya,Terlepas pandang pada persekitaran yang membuatkan dia lebih berkeyakinan dengan kuasa allah.

Biasanya orang yang BERTAJRID(meninggalkan ikhtiar) secara melulu ini tidak dapat bertahan lama. Kesabarannya tidak cukup kuat untuk menanggung kesusahan yg mendatanginya semasa dlm pengasingan. Kerinduan kepada anak-anak,perempuan cantik,isteri,duit,kereta,rumah dan sebagainya akan mengganggu jiwanya.Kecemburuan terhadap isteri yang jauh di mata merisaukan fikirannya. Harta yang byk ditinggalkan mungkin sudah direbut oleh orang lain. Dia pula tidak dapat makan dengan mencukupi, tidurnya juga tidak selesa. Tubuhnya menjadi lemah dan semangatnya juga lemah.

Akhirnya dia tidak tahan lagi menanggung penderitaan dan kegelisahan. Dia lari daripada alam pengasingan dan kembali kepada kehidupannya yang lama. Setelah kembali dia melihat kerugian yang sudah dialaminya selama dia lari jauh. Kerugian perlu dituntut ganti. Kali ini dia menggunakan apa juga cara untuk menebus semula masa dan peluang yang telah terlepas daripadanya. Kelakuannya menjadi lebih buruk daripada sebelum dia lari ke dalam alam pengasingan dahulu.

BERTAJRID(meninggalkan ikhtiar) secara melulu memberi kesan yang tidak baik kepada org yang mencintai jalan kerohanian. Tidak mungkin seseorang yang baru mahu memulakan latihan kerohanian beramal seperti wali-wali yang sudah berpuluh-puluh tahun melatihkan diri. Tindakan mencampakkan segala-galanya yang dimilikinya secara tergesa-gesa membuatkan dia berhadapan dengan cabaran dan dugaan yang menggoncangkan imannya dan boleh menyebabkan dia berputus asa. Dia tidak seharusnya meniru secara melulu kehidupan wali-wali yang sudah mencapai DARJAT KETEGUHAN DAN KEYAKINAN.

Seseorang perlu melihat kepada dirinya sendiri;mengenalpasti kedudukannya,kemampuannya,kelemahan diri,kecacatan diri dan daya tahannya. Ketika masih di dalam darjat bersebab,maksudnya dia perlu bertindak sesuai dgn hukum sebab akibat. Dia harus bekerja utk mendapatkan rezekinya utk dirinya atau ibubapanya atau isterinya.Dia juga perlu mengadakan sebab bagi mensejahterakan kehidupannya.Sebagai persediaan memasuki bidang kerohanian dia terlebih dahulu perlu bergerak di atas landasan sebab musabab yang boleh memperkuatkan daya tahan dan kesabarannya.

Dia masih lagi terikat dengan sifat-sifat kemanusiaan. Dia masih melihat tindakan makhluk mempunyai kesan dan pengaruh. Oleh yang demikian adalah wajar jika dia juga mengadakan tindakan menurut hukum sebab musabab dengan menggunakan bakat kemanusiaannya demi mengatur perancangan dengan rapi agar apa yang dia hajati boleh tercapai. Jika niatnya benar dan baik, perjalanan sebab musabab akan membantunya menuju ke arah yang dihajatinya. Tanda seseorang itu diletakkan di dalam sempadan sebab sebagai kenderaannya menuju matlamat, adalah urusan dan tindakannya menurut peraturan sebab musabab tidak menyebabkannya mengabaikan kewajipannya terhadap tuntutan agama.

Dia tetap berasa mudah untuk berbakti kepada Allah, tidak menggunakan cara yang diharamkan oleh Allah, tidak gelojoh dengan nikmat dunia dan tidak dengkikan nikmat yang Allah kurniakan kepada orang lain. Apabila seseorang berjalan melalui amalan tasauf maka akan menurut hukum sebab musabab yang tidak menyalahi hukum syariat, serta memantapkan kehidupannya zahir dan batin,dunia dan akhirat.

Jiwanya akan berkembang dengan baik dan teratur,keyakinannya semakin meningkat tanpa menghadapi kegoncangan yang dia tidak berdaya menanggungnya. Rohaninya akan menjadi lebih kuat sedikit demi sedikit dan menolaknya ke dalam suasana TAJRID secara teratur dan selamat. Akhirnya dia mampu bertajrid sepenuhnya.

TIADA MASALAH DENGAN MASALAH

Masalah adalah suatu suasana atau situasi,perbuatan manusia dan kejadian yang berlaku meninggalkan kesan tidak selesa, kedudukan ini memberi kesan daripada tiga 3 elemen utama kejadian manusia iaitu fikiran(akal),perasaan(hati) dan fizikal(jasad).

Situasi dan suasana, perbuatan manusia dan kejadian disebabkan oleh keadaan iklim,cuaca,kesilapan manusia,kesalahan manusia,wabak penyakit,bencana alam dan sebagainya.
Contoh kesan yang membuatkan seseorang itu tidak selesa kpd Fikiran seperti Lupa,lalai,bingung, keliru, kusut,serabut,celaru.

Contoh kepada Perasaan pula seperti Benci,sakit hati,bimbang,sedih, marah,kecewa,bosan,takut,risau,malu dan lain-lainnya.

Contoh kepada Jasad seperti Sakit,pedih,penat,ngantuk,lapar,dahaga, pening,senak,lelah dan sebagainya:

Berkaitan masalah tentang emosi yang saya ceritakan dibawah itu memberi seribu satu makna untuk diatasi;sebagaimana ruangan yang lepas dalam tajuk-tajuk yang saya ceritakan adalah tidak lari dari kekuatan amalan zikir yg khusus,berselawat dan bla bla adalah cara terbaik utk mengelakkan emosi yg tidak stabil menjadi baik.Ada pepatah yg mengatakan: "Orang jahil lari dari masalah,Orang bijaksana mengutip masalah".

Masalah pula itu umpama bayang-bayang.Jalan ke syurga dipenuhi dengan pelbagai masaalah,Jln ke neraka dipenuhi dengan pelbagai kesenangan &keseronokkan.Manakala ujian timbul bila dunia ada..padahal dunia azalinya tetap ada...dunia juga bersifat kecelaruan,ketamakan, kesengsaraan dan terhina.Andai kata tidak pandai mengawal kedudukan dunia.bagaimanakah ingin berdepan dengan akhirat.

Turunnya darkness kerana menguji,munculnya lebih bijak untuk menguji si bijak,timbulnya penjahat untuk menguji sang baik,datangnya bala untuk menguji sang penyabar..adanya negatif force untuk mencucuk positive force..semuanya kerana keseimbangan dan balance...

Ibarat kata huruf alif yang tegak berdiri mencacang,kalau ditambah tanda baris di atas,di bawah, di depan ianya tetap huruf alif berdiri tegak sampai mati...ia tetap juga alif...

Dari sudut keutamaan dan pendedahan mungkin kita mendptkn suatu pendekatan yg diselimuti suasana kurang kesungguhan dalam mempelajari ilmu Tasauf. Ia ada kaitan rapat dengan sejarah perkembangan ilmu dalam dunia Islam yang diselangi berbagai cita rasa dan pengaruh kepimpinan, dan pilihan mereka sendiri. Juga peranan musuh menfitnah ilmu ini dengan menggunakan lidah ilmuan islam didikan mereka.

Nabi Muhammad saw berperanan penting dalam pelbagai bidang kehidupan umat Islam. Selain tugas kerasulannya, Baginda saw juga seorang pemimpin negara dan reformer sosial. Antara yang paling menonjol, Baginda saw adalah seorang sufi atau pengamal Tasauf. Amalan Baginda saw sebagai ahli sufi sebenarnya telah disampaikan kepada para Sahabatnya (bererti Muslim yang ditemui Nabi saw atau melihat Baginda). Sejarah telah banyak merakam kehidupan zuhud para Sahabat ra yang penuh hikmah, dan manifestasi cinta mereka kepada Allah swt yang sukar ditandingi.

Amalan sufi Baginda itu terpapar pada akhlaknya yang tinggi atau Al Akhlakul Karimah seperti zuhud. Pengiktirafan Allah swt akan ketinggian akhlaknya Nabi saw jelas terpapar pada firman Allah swt di Surah Al-Qalam ayat 4 :"Dan sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) mempunyai budi pekerti yang teragung"

Allah memuji Nabi saw kerana memiliki akhlak mulia dan menyeru manusia menuruti jejak langkah Baginda. Rasulullah saw sendiri sentiasa berpeluang memiliki kekayaan tetapi Baginda memilih suatu kehidupan yang
didasari kemurahan hati dan sifat penyayang terhadap fakir miskin. Sifat mulia ini yang dimiliki oleh Nabi saw harus dijadikan contoh sesuai dengan firman Allah swt di Surah Al-Baqarah ayat 142.
"Dan demikian pula kami telah menjadikan kamu umat Islam, umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar rasul menjadi saksi atas perbuatanmu."

Monday, February 15, 2010

EMOSI?

Salamualaikummmm.....terima kasih sekali lagi buat pemerhati blog saya,kepada penganalisis,pencari idea,peng copy paste,pemberi komen atau sapa-sapa saja yang berkaitan dengan penulisan saya.Hari jumaat bersamaan 11/2/2010= jatuh kepada unsur 7 yang memberi erti kepada saya bahawa perencah menu kehidupan dunia ini ada kaitan juga dengan RAHSIA NOMBOR 7.

    Kenapa al-quran ada menceritakan tentang 7 org Ashabul Kahfi,kenapa pelangi ada tujuh warna?kenapa nafsu ada 7 jenis lapisan karat,kenapa allah berikan 7 sifat yang mulia kepada wali,ada pula 7 petala langit, 7 petala bumi,kalau yang mengamalkan ilmu perubatan bomoh,kaedah-kaedah yang digunakan dalam jampi-jampian pula,kebiasaan kena mengikut syarat yang dikenakan seperti memerlukan 7 helai daun sirih,7 biji limau nipis,kalau nk dapatkan jodoh contohnya kena dptkan 7 jenis bunga untuk dimandikan,ilmu muzik pula ada 7 juga(do-re-mi-fa-s0-la-ti).Ada pula diceritakan tentang 7 keajaiban dunia. Idea spontan yang terlakar dalam benak kepala kepala saya, pada hari itu terus saya masukkan dalam note,sebelum ianya hilang begitu sahaja,cuma saya belum sempat untuk dipersembahkan pada kalian.

    Idea yang tercipta pada hari itu saya tuliskan,cumanya belum sempat dimasukkan dalam blog,jadi hari ini berkesempatanlah saya meninggalkan bahan ini untuk tontonan umum,Ohya!!! pasal  RAHSIA NOMBOR TUJUH ini kita lupakan dulu, kerana hari ni saya nk bawa kepada semua tentang suatu topik emosi dalam kehidupan seharian. Pada hari ini dan hari bersilih ganti pun ada-ada aje akan berlaku perkara yang sama menimpa kepada emosi manusia.Cuba anda selami dan tenggelamkan emosi anda bersama saya sekejap...

    OOOpppsss!!!di saat anda sedang membaca ruangan ini,Jomm!! cuba kita renung sedalam yang mungkin pada waktu ini,waktu sekarang ini ada saudara- saudari kita,orang sekeliling kita...ketika ini ada yang asyik bergayut ditalipon, masing masing meluahkan isi hati sebagai tanda berkasih-sayang,ada yg sdg berperang, ada yg bertumbuk bergaduh,ada sedang sakit perut,ada yang sakit kepala,ada yang kepenatan,ada yg sedang tidor, ada sdg menaja orang sana sini untuk mencari pendapatan,ada yang bersedih hati,

    Ada yg sdg kepuasan,ada sdg yg berputus asa,ada yg ketika ini merasai kesakitan kerana baru kejappp jer berlaku kemalangan,ada sedang sakit nak bersalin,ada keluarga sdg berkalutan menguruskan jenazah, ada yang bergembira kerana majlis perkahwinan,ada yang sedang bergaduh antara suami isteri tentang kecurangan,ada yang bertapa dalam masjid mencari ketenangan, ada yg sedang membaca quran,ada yg sedang berzikir,ada yang sdg berhibur.Ada yang tidak tahu nk buat apa-apa.

    Ada yang sdg asyik berskodeng, ada yg sedang mandi,ada yg sedang mengalami penyakit demam, selsema,batuk,kanser,barah,sakit jantung,kencing manis, darah tinggi,ada pula sedang memikirkan untuk menyelesaikan hutang,ada yg sedang merancang untuk merompak mencuri, ada yang tengah bengong mencari hidayah,ada yang baru insaf,ada yang baru terjerumus ke lembah kehinaan,ada yg sedang mabuk,ada yang sedang berjudi,ada yang sedang bercumbuan,ada yg sdg menari  berdangdut, ada yang sedang berzina,ada yang sedang pekena syabu,ada sdg hisap ganja,ada yg mencari sifu.

    Ada yg sdg layan syabu baru dibelinya semlm, untuk dinikmati seorang diri,kerana ketagihannya itu,dia tk dpt berbuat apa-apa,maka dia layan terus utk merasa nikmat khayalan itu, ada yg sedang-sedang aje,ada yang memikirkan nasib yang menimpa dirinya,ada yang sudah buntu,ada yang geram,ada yg sdg menangis,ada yang risau,ada yang malas buat apa2,ada yang memandu kereta ke sana sini,

    Ada yg sdg menonton televisyen,ada yg sdg memasak,ada yg sdg asyik berbunuh-bunuhan,ada yg sdg merempit.Ada yg sdg memancing untuk mengisi masa lapangnya serta memikirkan sesuatu yg akan berlaku kepada dirinya.Ada yg bergurau senda dengan anak isteri.

    Bagaimana pula dengan emosi ANDA SEKARANG?,Apakah yang ingin anda lakukan diwaktu sekarang untuk menyelesaikan masalah anda?Adakah ANDA SEDANG pilu-sedih-boring-geram-tidak tenang-celaru-hilang arah-serabut- benci-nak marah-tidak ada semangat-tidak puas hati dengan seseorang- putus cinta-ingin mencari keseronokan-mencari tuhan-mencari diri sendiri-ingin berkahwin tetapi tiada jodoh-tiada wang utk menyediakan sesuatu perkara penting-tidak tahu nak buat apa-apa-Hidup dipenuhi dengan tekanan terpaksa-dipaksa-memaksa?

    Begitulah kedudukan dan situasi sebenar yang manusia sejagat alami dan tempuhi disamping mencari sesuatu dalam menepati selera jiwa dan kehendak masing-masing, apabila mereka berada dalam kesusahan, mereka ingin mencari kekayaan,tapi masih lagi gagal dan fobia,ada yang mencari kebenaran tetapi menemui kesesatan,ada yang mencari ketenangan menemui kekalutan, ada yg mencari diri menemui duri,ada yang mencari arah tapi masih tak tentu arah,mencari tuhan menemui jin iblis, mencari kehebatan (karamah) menjadi gila isim, mencari wang menemui penipuan, mencari jodoh menemui perzinaan, mencari hidayah menemui rahmah....mencari wali menemui orang pelik, mencari petunjuk menemui GPS...heheheh!!!

    Al-kisahnya berlakulah sebagaimana yang tidak disangka-sangka,pada kebiasaannya dalam setiap hari kita selalu merancang untuk melakukan sesuatu tetapi hanya satu atau dua perkara sahaja yang menepati perancangan kita.Kenapa perkara ini blh berlaku?inilah titik persoalan kepada emosi kita yang tidak menentu setiap masa, Tetapi hidup kita adalah diberi pilihan.Walaupun takdir penentu segalanya.

Andai kita memilih jalan ke syurga,semestinya kita memperbaiki diri,
andai kita memilih jalan ke neraka,semestinya kita mencorakkan keseronokan tanpa sempadan,
andai kita memilih jalan kesakitan, kita mengabaikan segala kesihatan dalaman dan luaran,
andai kita memilih jalan kegagalan,kita menciptakan seribu alasan,
andai kita memilih kekayaan,kita terpaksa menempuh halangan sampai terkeluar biji mata.hehehehe!!!

    Allah melapangkan bagimu,supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan(keselesaan) dan Allah melepaskan engkau dari keduanya(KESEMPITAN DAN KESELESAAN),supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah dan rujukan dari sifu.

Mutiara kata yang berbunyi:

Kesusahan itu satu latihan
Kesenangan itu satu ujian
KeSabaran itu bekalan terbaik

Kata arwah Tok Uban Lubuk Paku :
"Tak payah pi naik gunung utk bertapa mencapai ketinggian makrifat, ujian kat dunia sekarang pun dah cukup".

Inilah pentasnya..Dalam ramai, dlm berseorangan,dlm sihat,dlm sakit, dalam gembira, dalam duka,dalam kekayaan,dalam kesukaran,Aku tetap bersama Allah(inilah proses pengembaraan manusia mencari erti kehidupan masing-masing.Apabila berakhirnya dengan "aku tetap yakin dengan kehendak allah dan aku yakin tuhan akan bersama aku".maka di sinilah jiwanya hanya diam seribu bahasa,tidak dibongkarkan kepada sesiapa,masih lagi berada dalam keadaan biasa-biasa saja.orang sekeliling tidak mengetahui apa yg dihayatinya.

Kenapa mengembara mencari Allah? "hati mukmin istana Allah'.Kat luar sana adalah tanda-tanda sahaja,di dalam diri ada bukti.Berapa ribu masjid aku bertahajud,Berapa byk pondok perguruan aku redahi,
Berapa buah bandar aku berdakwah,Berapa byk makam wali aku bertafakkur,Berapa kali aku bertawaf.Berapa ramai aku memberi pertolongan kepada mereka yang memerlukan.Berapa byk aku menerima nasihat,berapa byk aku memberi nasihat.berapa lama aku perlu berdiam diri,berapa lama aku perlu bersembunyi?...Akhir kata,usia yang membezakan manusia,tetapi halatuju yang sama,lain ceritanya bila pemikiran yang berbeza menghalangnya utk memecahkan rahsianya,manakala pengalaman adalah memperlengkapkan kehidupannya......oklah nanti kita ikuti sambungannya yer...kalau ada masa ada peluang ada idea...saya persembahkan lagi.